fallback

Потенциалът на електромобилите още остава неразкрит у нас

Като основна причина за слабото разпространение на електромобилите в България се сочи ниската покупателна способност

10:29 | 10.11.15 г. 2

Потенциалът на електромобилите засега остава неразкрит в България и това се дължи на много фактори. Основният - ниската покупателна способност и недостатъчно познаване на ежедневната рентабилност и необходими разходи за експлоатация.

Това става ясно от думите на Камен Василев, член на Борда на Българската асоциация "Електрически превозни средства", пред БТА. Той допълва още, че за повечето потребители у нас електромобилите са все още непознат продукт.

Към края на 2014 година в България са регистрирани 497 електрически и 1031 хибридни превозни средства. Цифрите изглеждат скромни, но има ръст от 36% на регистрациите и тенденцията ще продължи, смятат от Асоциацията.

Предпазливостта на потребителите ще бъде преодоляна, когато автодилърите дадат достатъчно конкурентни предложения, а сервизите натрупат достатъчно опит в обслужването на тази нова технология, обясни Василев.

Според него друга причина за недостатъчния интерес към електромобилите е пасивността на държавата и общинските власти. Остава неизпълнен Планът за зелени поръчки, според който още през 2014 година задължително 6% е трябвало да бъдат зелените обществени поръчки за електромобили и инфраструктура за централната администрация.

По данни на Агенцията за обществени поръчки през миналата година са регистрирани първите пет зелени обществени поръчки в електромобилната област, от които две са открити, една е възложена, а две са прекратени.

Изчисленията на експертите са, че разходът на електромобилите е около 2,50 лева за 100 километра. Цената, разбира се, зависи от цената на електронергията и размера на превозното средство. Пътнически електромобил би изминал 100 км за цена 2-3 лева, а градски електробус би ги изминал за около 15 лева, уточни Василев. Такъв е бил и разходът на тестови електробус, който една година се е движил в София.

Електробусен градски транспорт би решил и проблемите със сериозното замърсяване на въздуха в София - градът заема едно от челните места на най-замърсените столици в Европа.

Затова и препоръките на експертите са общините да се насочат към електробусен градски транспорт и да се активизират да кандидатстват за такива проекти по европейските програми.

В момента собствениците на електромобили не плащат пътен данък и могат да паркират безплатно в "синята зона" на София и в още няколко големи града в страната. Според Василев обаче може да се направи много повече - регламентиране на общински схеми за споделяне на електромобили в София и големите градове, ограничаване на обикновените автомобили в централните градски части, в черноморските и планински курорти и въвеждането на електробуси - първо по линиите до Витоша.

Държавните институции също могат да дадат пример, като си поставят за цел 20% от новите превозни средства на държавни агенции и служби да са електрически, препоръчва Василев.

Освен това в България има потенциал както за асемблиране на електромобили, така и за производство на отделни компоненти и системи, посочват още от Асоциацията.

Доказателство за това са различни фирми в страната, които и сега успешно работят в клонове на автомобилната промишленост. Електромобилите имат своите технологични особености, но организацията на производството им не е много по-различна от което и да е традиционно автомобилно производство, коментира той.

В България има и фирма, която произвежда електроавтобуси. Те се правят по германска и китайска технология, с части от чужбина, но фирмата е със седалище у нас. Сред най-големите й клиенти, които внасят бусове на ток от страната ни, са Холандия, Франция, Израел, посочи Камен Василев.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:54 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още