Отношенията между Волфсбург и Вашингтон достигнаха точката на замръзване. С новите обвинения в рамките на скандала за отработените газове Агенцията за защита на околната среда на САЩ (EPA) увеличи допълнително и без това силния натиск върху Volkswagen Group. След ескалацията във VW се опитват да създадат впечатление, че става дума за недоразумение, което би могло да бъде отстранено чрез диалог. Но фронтовете са втвърдени, а това може да усложни значително решението, пише в свой коментар DPA.
Който следи случващото се отблизо, вижда в компанията от Волфсбург разкаяние. Фактът, че EPA сипе нови публични обвинения, е изненадващ, твърдят от концерна. Всъщност в германската компания са вярвали, че въпросът може да се изясни предварително. EPA обвинява VW, че е вградила друг софтуер, който не е докладван в съответствие с регламентите и с който могат да бъдат манипулирани данните от тестовете за емисии вредни газове.
Но за разлика от 18 септември, когато EPA даде старт на цялата афера, този път от Волфсбург няма реакции на разкаяние. Вместо това обвиненията са отхвърлени бързо. Софтуерът, който в момента е разглеждан, е абсолютно законен и не служи за измами. Въпреки това последва ангажимент за сътрудничество с американските власти. Точно в този момент германците не искат да рискуват с една борба за власт, последното нещо, което е необходимо на VW сега, е да влиза в конфликт с властите.
Но очевидно зад кулисите нараства неразбирането и чувството на неудовлетвореност. Така например в Wall Street Journal е цитиран говорител на германския концерн, който казва: „Ясно е какъв е залогът тук. Искат ли САЩ конкуренция на американския пазар, или не“.
Това е вода в мелницата на форумните всезнайковци, които твърдят, че строгата репресия от страна на властите на САЩ срещу VW е въпрос на национални икономически интереси, за да се защити родната автомобилна индустрия.
Неразбиране причинява преди всичко впечатлението, че други производители на автомобили са третирани по-различно от страна на американските регулатори. Така например американския лидер в индустрията General Motors бе глобен със сравнително малката сума от 900 млн. долара въпреки различните обвинения в повърхностно отношение при цяла поредица от аварии, които струват живота на най-малко 124 души. В случая с VW обаче става дума за глоба в размер на до 18 млрд. долара, макар че става дума за теоретична максимална сума.
Дали EPA втвърди курса си спрямо VW? Никога досега не е имало проблеми с одобрението на сега спорния софтуер „Auxiliary Emissions Control Device“ (AECD), който не е нов, нито пък е предизвиквал проблеми в миналото, казват от компанията.
Директорът за Америка Майкъл Хорн спомена за първи път по време на изслушване в Конгреса на САЩ на 8 октомври, че концернът може да спре вноса на някои дизелови автомобили от моделна година 2016, тъй като регулаторът трябва да се произнесе по отношение на софтуера.
На първо четене това прозвуча безобидно, такива програми са често срещани и не са строго забранени. Но тогава нещо изглежда се е объркало. Вместо бързо да намери решение, проблемът изглежда е бил затлачен, а това е надвишило търпението на EPA. Според информация от Süddeutsche Zeitung се е стигнало до сериозен пропуск. От седмици е имало намеци, че по отношение на софтуера AECD съществува голяма нужда за наваксване. Сега във VW се надяват проблемът да се елиминира при разговори с агенцията в четвъртък. Но е малко вероятно това да бъде лесно постигнато.
EPA се позовава на текущото разследване, в което е въвлечено и Министерството на правосъдието на САЩ. Но не е тайна, че недоволството от досегашната комуникация е огромно. В Spiegel Online инженер от групата счита, че сегашното ново обвинение се дължи на комплексното задвижване на двигателите, което може да е довело до неразбиране. „Разбира се, че в сегашната ситуация това ще се разглежда от негативната страна. В случая сме в ролята на лъжливото овчарче".