Изслушването на главния изпълнителен директор на американското поделение на германския концерн Volkswagen - Volkswagen Group of America, Михаел Хорн пред американския Конгрес може да утежни още повече кризата във VW. Защото пред разследващата комисия бяха разкрити две нови проблемни области за групата, на които досега бе обръщано малко внимание, пише германският икономически всекидневник Handelsblatt. Според американския мениджър в допълнение към вече добре познатия софтуер, който манипулира емисиите на превозното средство, има и допълнителна втора програма.
В речта си Хорн спомена за „спомагателно устройство за контрол на емисиите", или „Auxiliary Emissions Control Device“ (AECD). Нито Volkswagen, нито Агенцията за защита на околната среда на САЩ са пояснили дали AECD също може да се използва за измама. Но то е толкова проблематично, че „ние оттеглихме заявленията за издаване на сертификати за емисии в САЩ, засягащи моделите Jetta, Passat, Golf и Beetle от моделната 2016 г. с дизелови двигатели“, поясни той.
AECD принципно е програма, която възприема данни за температурата, скоростта, оборотите или предавката, за да може при определени параметри напълно или частично да изключи системата за контрол на емисиите. Това е често срещан метод и позволява на автомобила да излъчва повече емисии, например в студено време или при стръмен наклон. „В момента разследваме свойствата и целта на наскоро идентифицираното устройство", каза говорител на Агенцията за защита на околната среда на САЩ.
Всичко това повдига нови подозрения и би могло да създаде нови проблеми за Volkswagen. Председателят на комисията по енергетика и търговия в Камарата на представителите на САЩ Фред Ъптън направо попита: „Ако сте били готови дори веднъж да измамите, как да сме сигурни, че не сте го правили пак?“.
Сериозно недоволство буди и планът на Volkswagen за отстраняване на проблема за съществуващите превозни средства. Според Хорн при поне 90% от превозните средства отстраняването на проблема с емисиите в САЩ ще отнеме най-малко една година. Той подчерта, че американската агенция за околната среда е обозначила засегнатите коли на VW като „безопасни и законни" коли, така че американците можело да продължат да ги шофират.
Това изказване обаче също разгневи част от конгресмените. Ян Шаковски например размаха писмо, което VW е изпращала до клиентите си. В него групата повтаря точно аргумента, който демократът от Илинойс Шаковски нарича „омаловажаване“. „В крайна сметка всеки Passat или Jetta бълва в атмосферата до 40 пъти над допустимите норми на азотнен окис. Това е шокиращо", каза демократът по отношение на периода на изчакване от една година. „Не е достатъчно да молите клиентите за търпението им“.
Шаковски настоява VW да замени всички засегнати коли или да предостави на клиентите си адекватен автомобил за ползване, докато трае сервизната акция. Хорн обаче се противопоставя остро: „Планът ни е да поправим засегнатите автомобили“. Отказът му не е учудващ. Замяната на около 500 000 автомобила с нови по каталожни цени би струвала на концерна над 10 млрд. долара.
Изтегляйки молбите за моделите през 2016 г. Volkswagen оставя хиляди дизелови коли по пристанищата в цялата страна. Не е ясно кога компанията ще внесе отново молбите, но в бележките на Хорн се посочва, че компанията работи с регулаторните органи за сертификация.
Проблеми за концерна от Волфсбург може да се зададат и от Калифорния. Ръководителят на Борда за атмосферните ресурси на Калифорния (CARB) Мари Никълс твърди, че на VW е поставен срок до 20-и ноември, за да представи план за поправяне на всички засегнати дизелови коли. „Ако няма техническо решение, то има опасност от спиране на всички коли и допълнителни съдебни неприятности с клиентите“, казва тя пред Redaktionsnetzwerk Deutschland (RND). Освен това тя обяви, че предстоят тестове и на автомобили на други производители.
Повече за скандала можете да прочетете тук!