Акциите на най-големия германски и европейски автомобилен производител Volkswagen продължават обезценяването си, като в първия ден на новата седмица достигнаха за кратко нивото от 86,36 евро за брой, което е петгодишно дъно. Към 14 часа акциите се търгуват със спад от 3,96 на сто спрямо стойността им в петък на цена от 88,70 евро за брой.
Причината за задълбоченото пропадане е информация от неделя на германското булевардно издание Bild, според която няколко инженери, работещи в германския автомобилен гигант, са признали, че са отговорни за инсталирането на софтуера, който манипулирал данните от тестовете за вредни емисии на дизеловите автомобили на концерна. Отделите, водещи вътрешно разследване на скандала, вече са получили първите признания. Няколко инженери са споделили, че са инсталирали програмата през 2008 г., посочва изданието.
VW не е пожелала да коментира статията. Освен това обаче скандалът се отразява осезаемо и на производството и услугите на концерна. През миналата седмица са били спрени планираните нови назначения в дъщерната на VW компания Volkswagen Financial Services.
Освен това като реакция на възможните трудности в продажбите Volkswagen спря една седмична специална работна смяна в завода за двигатели в Залцгитер и една смяна в мексиканската си фабрика в Пуебла. Освен това скандалът, както е известно, доведе до оставката на дългогодишния ръководител на компанията Мартин Винеркорн.
Аферата доведе до свиване на пазарната капитализация на компанията с около 40% за две седмици.
Според DPA финансовият отдел на производителя изследва различни сценарии с негативно развитие, като се вземат предвид балансови ефекти заради евентуални понижения на кредитния рейтинг, срив в продажбите и неочаквано високи глоби.
Сред очакваните щети освен високата глоба в САЩ трябва да се вземат предвид и вероятни обезщетения за частни колективни искове, а освен това Volkswagen трябва да поеме и разходите за подобряване на засегнатите до 11 млн. автомобила.
Въпреки това анализаторите не очакват на концерна да не му стигнат ликвидните средства. Все още Volkswagen разполага с резерви в кеш в размер на 21,5 млрд. евро, които ще се увеличат до 25 млрд. евро след продажбата на дялове в LeasePlan и японския Suzuki.
Повече за скандала можете да прочетете тук