Германският автомобилен концерн Volkswagen призна за извършването на гигантска манипулация в САЩ, касаеща начина за измерване на вредните газове. Говорител на компанията заяви: „Ние признахме всичко пред органите, подозрението е вярно. Ние сътрудничим активно на властите“.
Главният изпълнителен директор на компанията Мартин Винтеркорн вече е наредил мащабно вътрешнофирмено разследване на случая. „Аз лично съжалявам много, че предадохме доверието на клиентите и обществото“, заяви той, цитиран от DPA. “Случилото се има приоритет за мен лично и за Борда на директорите“.
Преди ден стана ясно, че американската Федерална агенция за защита на околната среда (EPA) обвинява концерна в нарушения на Т. нар. Clean Power Act и настоява за изтеглянето на 482 000 дизелови автомобила в Калифорния. За германският концерн случилото се може да означава гигантска глоба в размер на до 18 млрд. долара.
Агенцията обвинява VW, че е внедрила в модели на марките Volkswagen и Audi забранен специален софтуер, който позволявa изключването на контрола върху емисиите, когато се шофира нормално, и го включва обратно, когато колата е подложена на тест. В резултат на тези манипулации колите може да превъзхождат с до 40 пъти установените ограничения за емисиите.
Във фокуса на разследването за четирицилиндрови модели, произведени в периода между 2009 и 2015 г. Става дума за моделите Jetta, Beetle и Golf, както и Audi A3 от периода 2009 до 2015 г. както и за VW Passat от тази и миналата година. Засега колите не трябва да се връщат в сервизите, подчертава EPA.
Volkswagen може да бъде глобен с до 37 500 долара за всеки автомобил по федералните закони. Под подозрение са 482 000 коли, продадени след 2008 г. Ако при всяка отделна кола се установи нарушение, то глобата за германския концерн може да достигне 18 млрд. долара.
За същото нарушение агенцията е проверявала преди години и други производители, като през 1998 г. подобно проучване е завършило с извънсъдебни споразумения с Honda и Ford за 267 млн. и съответно 7,8 млн. долара.
Предвид сега обявеното нарушение автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер сега настоява за проверка и на европейските органи. „Със сигурност сега и Европейската Комисия и германското Министерство на транспорта трябва да проверят случая за възможна манипулация“, пояснява той пред Westdeutsche Allgemeinen Zeitung.