Автономните превозни средства предизвикаха истинска истерия през 2015 г., достигайки пик, но след него се задава спад, посочват анализаторите на Gartner в годишния си технологичен доклад „Hype Cycle", посветен на развиващите се технологии, пише Wall Street Journal.
Пикът на кривата на технологичната истерия е белязана от големи очаквания и големи инвестиции. Това лесно може да се забележи, туй като всеки производител на автомобили в момента инвестира средства в системи за автоматично управление, а компании като Google, Uber Technologies и Apple също се насочват към нея, виждайки в нейно лице възможност за трансформация в начина, по който хората се придвижват.
Изложението Autonomous Cars, което се провежда тази седмица в Детройт, се случва месец след Automated Vehicles Symposium и два месеца след третата конференция по темата в Мичиган. Всяко от тези събития привлече стотици участници.
Ако този пик се задържи, за част от компаниите предстои „тежко събуждане“, твърди Тило Кословски, анализатор на Gartner. По думите му те ще открият, че препятствията, пред които са изправени, са наистина трудни за преодоляване.
Автомобилните производители създават нови коли с автономни функции, които са още в ранен стадий на развитие, като тези за автоматично спиране например. Производителят на електрически коли Tesla Motors тества система за автопилот, която може да изпълнява повечето задачи на шофьора. Тя може да се появи през следващите няколко месеца.
Но тези системи имат да извървят дълъг път до създаването на напълно автономно превозно средство, което не се нуждае от шофьор, за да се движи. Google разполага с развита система, която е тествана повече от тези на другите компании, но все още е изправена пред големи предизвикателства.
Отвъд техническите въпроси, цената на една напълно автономна система в момента може да достигне десетки хиляди долари, заради високата цена на сензорите, посочва Кословски.