Японският автомобилен концерн Toyota вероятно ще отложи с години плановете си за изграждане на свой завод за автомобили от марката си Lexus в Китай. Това предава Ройтерс, като се позовава на свои източници.
Една от причините е значително по-бавният растеж на китайския автомобилен пазар, твърдят двама мениджъри от японската група пред Ройтерс. Освен това марката трябвало първо да добие повече популярност в Китай. В допълнение продължително слабата йена в момента прави производството в Япония привлекателно. Друга причина е и юридическото изискване в Китай за създаване на съвместно предприятие с местна компания. „Няма никакво съмнение, че ние някой ден ще строим там Lexus", казва един от вътрешните източници, който е запознат със стратегията на Toyota за Китай. „Но ние все още имаме няколко неща за вършене, преди да започнем".
Toyota продава автомобили с марката Lexus в Китай от 2005 г. При това в луксозния сегмент японците изостават значително зад германските Audi и BMW. Докато Nissan, Jaguar и General Motors изградиха собствени заводи в Китай за своите дъщерни компании, в Toyota за подобно решение започна да се мисли едва от началото на 2015 г. Инвестиционната сума може да е над 100 млн. долара.
Но от друга страна пазарът на автомобили в Китай отчете за първото полугодие скромен ръст от едва 1,4 на сто. От началото на 2013 г. йената загуби почти половината от стойността си към долара, което отново направи Япония интересно място за производство.
Същевременно повишаващите се разходи правят Китай неатракивна дестинация. Според Boston Consulting Group разходите за заплати в страната възлизат на 61% от тези в САЩ, спрямо едва 17 на сто преди 15 години. Затова не е учудващо, че редица американски концерни, като Wal-Mart и Nike, решиха отново да преместят производствени мощности от Китай обратно в родината си.