В борбата за власт в най-големия европейски автопроизводител Volkswagen председателят на Надзорния съвет Фердинанд Пиех и на Борда на директорите Мартин Винтеркорн засега заравят томахавките.
След безпрецедентна извънредна среща днес стана ясно, че Пиех ще предложи на гремиума изтичащият в края на 2016 г. договор на Винтеркорн да бъде продължен, предава DPA. Засега не е ясно обаче дали след това Винтеркорн ще премине в Надзорния съвет. Преди една седмица изненадващо Пиех изненадващо свали доверието си от Винтеркорн и по този начин вкара концерна в мениджърска криза.
Заради кризата шефовете на VW се срещнаха в четвъртък на извънредно заседание в Залцбург. В борда са представени шестима членове на 20-членния Надзорен съвет, като той подготвя ключови стратегически решения за надзорния орган. От страна на собствениците представители са председателят на Надзорния съвет Фердинанд Пийх, говорителят на семейство Порше Волфганг Порше и премиерът на провинция Долна Саксония Щефан Вайл. От страна на служителите в комитета, който подготвя заседанията на Надзорния съвет, са шефът на работническата група в компанията Бернд Остерлох, заместникът му Стефан Волф и бившият лидер на синдикалната организация IG Metall Бертолд Хубер.
Миналия петък Пиех заяви пред списание Spiegel: „Аз съм на дистанция от Винтеркорн“. В миналото такава присъда би означавало края за кариерата за всеки шеф на VW. Пиех по този начин не само ясно показа, че не счита Винтеркорн за свой наследник на поста на председател, но се опита да го свали и от сегашната му позиция.
Волфганг Порше обаче застана на страната на Винтеркорн чрез свой говорител заяви: „Изказването на д-р Пиех е личното му мнение е, то не е синхронизирано и съгласувано със семейството".
В продължение на дълго време Пиех и Винтеркорн бяха считани за стегнат екип. Самият Пиех назначи Винтеркорн в началото на осемдесетте години в Audi, тоест в VW Group. Винтеркорн е считан за „приемен син“ на Пиех. Досега бе почти сигурно, че Винтеркорн ще замени Пиех в Надзорния съвет, когато той се оттегли от компанията. Пиех е на 77 години, Винтеркорн – с десет години по-млад.
Конфликтът за Винтеркорн между Порше и Пиех е свързан с много стари съперничества. Като евентуален наследник за поста на Пиех се спряга и името на директора на Porsche Матиас Мюлер.
В компанията именно семействата на Пиех и Порше имат тежката дума. Волфганг Порше е братовчед на Пиех и директор на Надзорния съвет на Porsche SE, която с 51 на сто е мажоритарен собственик на концерна.
Едно е ясно – в рамките на VW Group има нужда от промяна. Особено на северноамериканския пазар основната марка отдавна изпитва огромни проблеми. Въпреки че неотдавнашните данни за продажбите в САЩ за март показват, че Audi и Porsche успяват значително да увеличат продажбите си на един пазар, който по принцип е в застой, продажбите на VW падат спрямо същия месец на миналата година с 18%. А от моделите Jetta и Passat Volkswagen е продала в САЩ с около 25 процента по-малко, отколкото през март 2014 г.
Още през през изминалата година шефът на работническата група в компанията Бернд Остерлох нарече американския бизнес „ истинско бедствие". Скъпият завод в Чатануга / Тенеси, открит през 2011 г., където в момента от лентите излиза само американската версия на Passat, не е с напълно натоварен капацитет. Разработен специално за нуждите на САЩ джип ще започне да се строи едва след 2016 г.
В допълнение идва и ниската норма на възвръщаемост, която отчита VW. Печалбата възлиза на едва 2,5% от приходите от продажбите. При конкурента Toyota обаче този дял достига до 8,6 процента. Също така и GM и Ford са по-печеливши от VW. Проблемът са огромните разходи. Критици се оплакват, че базираният във Волфсбург концерн произвежда твърде много компоненти сам, вместо например да поръчва компоненти, като оси и зъбни колела на по-ниска цена от доставчици. А това свива възвръщаемостта.
Освен това не е ясна и стратегията за марките. Има твърде много модели, твърде много варианти. Това увеличава не само разходите по развойната дейност и текущите разходи, но води до неясно позициониране на марките на концерна. По-специално основната марка VW е заклещена между чешкото дъщерно дружество Skoda, която отдавна загуби своя имидж на евтин бранд, и по този начин оспорва позицията на VW, и първокласната марка Audi, на която VW не иска да навреди. И така се оказва, че VW Passat например претендира за "премиум стандарт", но не може да се конкурира с Audi A4. За много купувачи Škoda Octavia или Superb сега вече са алтернатива на Passat.