На пръв поглед историята на германската марка е съвсем обикновена - първоначално BMW произвежда авиационни мотори, след това прави малкото BMW Izetta, за да се стигне до спортните модели. Не бива да се пропускат и мотоциклетите, които също са доста успешни.
Всъщност първият си автомобил BMW пуска още преди Втората световна война - през 1929 г. Това е малолитражката Dixi на платформата на английския Austin Sevens. С производството на същия модел съществуването си започва и Swallow Sidecar Company, известна днес като Jaguar. Тя е преименувана след войната, защото съкращението SS води до отрицателни асоциации на Острова. А платформата на Austin е много удобна за създаване на спортни коли и напълно логично BMW и Jaguar тръгват в тази посока.
Jaguar SS90
Jaguar пуска моделите SS 90 и SS 100 с 6-цилиндрови мотори, а по същата рецепта баварците правят BMW 303/326. След това пътищата на двете компании се разделят, за да се съберат отново по-късно.
BMW 303
След войната заводът на BMW в Айзенах остава в съветската окупационна зона. Името му е променено на Eisenaher Fahrzeuge und Maschinenfabrik GmbH, и през ноември 1945 г. той започва да произвежда автомобили и мотоциклети под марката BMW. Две години по-късно те започват да се изнасят за Белгия, Холандия и Швейцария под марката BMW.
Сегашната компания BMW AG от Мюнхен не изчезва, но според правилата за репарация в следвоенна Германия не може да предявява права не само върху патенти и друга интелектуална собственост, но и върху търговски знак. Така на пазара излизат BMW 321, 326 и 340, които всъщност нямат никакво отношение към производителя от Мюнхен.
BMW 326
Ситуацията се променя едва през 1951 г., когато съдът в Дюселдорф отнема правата на завода в Айзенах да продава в чужбина автомобили с марката BMW. Те продължават да се произвеждат, но под марката EMW - Eisenacher Motoren Werke. А техните наследници все още се помнят от годините на социализма. Един от тях е Wartburg.
В същото време BMW AG едва оцелява през 60-те години, като се издържа главно от мотоциклети. Престижното BMW 501 се продава зле, същото важи и за спортните 503 и 507. Нещата тръгват към по-добро през 1961 г. с излизането на 1500. След това нещата вече са известни.
BMW 507
Интересното е, че през 1994 г. BMW купува Rover Group от British Aerospace за 800 млн. паунда, като получава правата върху марки като Austin, Rover, Mini, MG, Land Rover, Leyland, Morris, Riley, Triumph и Wolseley. Немците влагат още милиарди в английската промишленост, но въпреки това не успяват да се справят със ситуацията и през 2000 г. продават Rover за 10 паунда.
В BMW обаче си оставят легендарният бранд Mini, а Land Rover препродават на Ford Motor Company. Така Ford получава двигатели и платформа BMW от предишното поколение на Range Rover. По-късно индийската Tata Motors Limited обединява под едно крило Jaguar и Land Rover.
Range Rover
Набегът на баварците на Острова им носи още една "награда" - търговската марка Rolls-Royce. Двигатели с тази марка германците поставят още през 1990 г., а през 1998 г. влизат в спор за марката с Volkswagen. В крайна сметка марката RR остава при тях, докато Volkswagen получава Bentley. Така се получава още един "странен" автомобилен съюз - автомобилите Bentley, произвеждани в началото на века, са с двигатели от BMW.
Баварците се сродяват и с френския алианс PSA, с когото в началото на века подписват договор за доставка на двигатели. Плодове на тази връзка са мотори, използвани от модели на BMW, Mini, Peugeot и Citroen. Има опит те да бъдат използвани и на Saab, като той е успешен. През 2011 г. на бял свят се появява новото семейство двигатели Prince, което веднага печели приза "Мотор на годината в Европа".
Tesla Model S
Като цяло ясно се вижда, че в света на големите пари и големите технически достижения се съюзяват компании, от които най-малко може да се очаква подобно нещо. И тези процеси продължават и в наши дни - доскоро компанията Toyota притежаваше акции от производителя на автомобили Tesla, но в края на октомври тази година се отказа от тях. Сега очакваме да видим кой ще заеме мястото на японците...
Първата част на статията -
Daimler спасява Audi, която днес носи големи печалби на Volkswagen, четете в Automedia.bg