Една от големите гордости на Opel - спортното купе Calibra, чества своята 25-а годишнина. Революционният, но достъпен модел се появява за първи път през 1989 година на изложението във Франкфурт.
Opel Calibra е наследник на автомобили като Manta, Opel GT и Monza и също като тях оставя трайна следа в автомобилната история. Calibra притежава най-добрия по онова време коефициент на въздушно съпротивление сред серийните автомобили - 0.26, и предлага технологии като независимо окачване, заден мост с коси носачи, двойно предаване и авангардни по своите технологични решения бензинови двигатели, оборудвани стандартно с каталитични конвертори с ламбда сонда и обратна връзка.
Това обаче не прави Calibra скъп автомобил. Базовата версия се предлага в Германия срещу 33 900 марки, което е повече от приемлива цена за онова време. Това е било възможно благодарение на общите й компоненти с Vectra, което позволява по-малко разходи при конструирането и производството, както и по-ниска крайна цена. Подобен подход Opel има с модела Manta, която използва технологии от едросерийния модел Ascona.
Opel Calibra V6
Въпреки че Calibra е типичен спортен модел, тя остава вярна на ценностите на марката, като практичност и функционалност. Спортното купе има сравнително дълго междуосие, което отваря място за четирима души в салона, а багажникът предлага максимален обем от 980 л. В стандартното оборудване пък са включени кормилно управление със сервоусилвател, петстепенна трансмисия, аудиосистема с шест високоговорителя и тонирани стъкла, а сред опциите присъстват климатик, четиристепенна автоматична трансмисия и електрически подвижен покрив .
Не на последно място за успеха на Calibra е и богатият избор от двигатели, които предлага. Базовата версия се оборудва с 2.0-литров мотор с мощност 115 к.с., като позволява постигането на максимална скорост от 203 км/час.
По-мощната версия със 150 к.с. също разчита на двигател с обем 2.0 литра, но има по четири клапана на цилиндър. Максималната й скорост е 233 км/час, а средното потребление на гориво - едва 7.7 л/100 км.
Opel Calibra Turbo
Още при пазарното представяне на модела през 1990 година на разположение е и системата за задвижване на четирите колела, която допълва стандартното предно предаване и при двата бензинови двигателя с работен обем от 2.0 литра.
Две години по-късно - през март 1992, се появява и моделът Calibra Turbo с 204 к.с. под капака. Тази версия струва 49 800 марки, като предлага стандартно задвижване към четирите колела, шестстепенна трансмисия, спортни седалки и 16 цолови алуминиеви джанти.
Малко по-късно излиза и Calibra 2.5 V6 с мощност 170 к.с., която е последвана от няколко специални версии, посветени на моторните спортове. Любопитен е моделът Calibra Cliff Motorsport Edition, който разполага със снижено с 20 мм спортно окачване, лети джанти BBS (7J x 16) и е по-евтин от оригинала с 3601 марки.
Opel Calibra Cliff Motorsport Edition
Финалната версия на модела, носеща името Last Edition, е на пазара до края на април 1997 година, като се предлага стандартно със спортна ходова част, BBS джанти, кожена тапицерия и климатична инсталация. Изборът на двигател включва 2.5-литров V6 или 2.0-литров четирицилиндров мотор със 136 к.с.
Opel Calibra Last Edition
29 август 1997 година бележи края на производството. След седем години, 238 647 автомобила от модела Calibra са напуснали поточните линии на основния завод в Рюселсхайм, но така също и тези на завода Валмет в Уусикаупунки във Финландия. За задоволяване на клиентското търсене капацитетът на производството още през 1990 е увеличен от планираните 20 000 на 60 000 броя годишно, като част от тях са произвеждани от Valmet Automotive.
Най-големите пазари на Calibra са Германия, Обединеното Кралство, Италия, Испания и Франция. В продажбените листи преобладава базовата версия със 115 к.с., като производството й достига 130 000 броя, следвана от версията с 2.0-литров мотор със 150 к.с., от които поточните линии напускат 61 000 броя.
Още за историята на автомобилите четете в Automedia.bg