Марката луксозни автомобили на германския автопроизводител Daimler AG – Mercedes-Benz, бе призната за виновна за манипулиране на цените за някои от своите услуги в Китай. За това съобщава CNBC, цитирайки китайската информационна агенция Синхуа, която се позовава на изявление на властите в провинция Дзянсу.
Широк набор от индустрии, от производители на мляко на прах до технологични компании, попадна под радара на китайските регулатори през последните години, докато страната се опитва да накара компаниите да работят в съответствие с приет през 2008 г. закон против монополите. Законът позволява на китайския антитръстов регулатор – Националната комисия за развитие и реформи (NDRC), да налага глоби на стойност до 10% от приходите на дадена компания в Китай през изминалата година.
Автомобилната индустрия стана обект на особено строг контрол, като серия от проверки подтикна производители като Mercedes-Benz, Audi и BMW да свалят цените на своите резервни части през последните седмици. Пазарът на автомобили в Китай е най-големият в света.
Дирекцията по цените в провинция Дзянсу, която започна разследване миналия месец, е установила доказателства за антиконкурентно поведение след проверка на търговските представителства на Mercedes-Benz в провинцията, както и на офис в съседния Шанхай, става ясно от доклад на дирекцията.
Представител на Mercedes не беше открит за коментар. Компанията обяви по-рано през август, че ще съдейства на властите при провеждане на разследването.
„Това е типичен случай на вертикален монопол, в който производителят се възползва от водещата си позиция на пазара, за да контролира цените на резервните си части, ремонтните си дейности и поддръжката си надолу по веригата на пазара“, каза пред Синхуа Джоу Гао, ръководител на отдела за антитръстови разследвания към дирекцията на Дзянсу.
В доклада не се споменават възможните наказания. Посочва се, че подменянето на всички части на автомобил от C-класата на Mercedes с резервни би могло да бъде 12 пъти по-скъпо от купуването на нов автомобил.
По-рано този месец NDRC докладва, че може да накаже Audi и Chrysler за използването на монополни практики. По информация на китайските медии от миналата седмица Audi може да отнесе глоба от около 250 млн. юана (40,7 млн. долара).
Според експертите в индустрията производителите имат прекалено голямо влияние върху търговците на автомобили и доставчиците на резервни части в Китай, което им позволява да контролират цените, а това се възприема като нарушение на антитръстовото законодателство на страната.
През последните няколко години китайското правителство пристъпи към упражняване на закона против монополите, глобявайки няколко международни компании като Mead Johnson Nutrition и Danone.
В момента тече проверка и в американския технологичен гигант Microsoft, а наскоро регулаторите казаха, че американският производител на чипове Qualcomm също притежава монополна позиция на пазара.