Драстичните проблеми изискват драстични мерки. В борбата срещу замърсяването на въздуха в Китай до края на годината шест милиона превозни средства с високи емисии на въглероден диоксид трябва да бъдат спрени от движение. Както обяви Държавният съвет на Народната република, през следващата година ще последват още пет милиона автомобила. По данни на китайското вътрешно министерство по пътищата на Китай към края на миналата година са се движили 137 млн. коли, предава DPA.
В нито една друга страна в света в момента не се купуват толкова много автомобили, колкото в Китай. В същото време увеличаването на броя на превозните средства по пътищата обаче изостря огромния проблем със замърсяването на въздуха. През изминалата година на държавния стандарт за добър въздух отговарят само 3 от 74 големи града.
В столицата Пекин почти всеки ден жителите страдат от опасно висока концентрация на прахови частици. Колите допринасят с една трета за лошия въздух в Пекин според властите. Новите разпоредби на Пекин в началото ще засегнат преди всичко автобуси и камиони, подозира Юлиян Швабе, анализатор от China Greentech Initiative.
„Този ход беше нужен отдавна", каза той. В продължение на години китайското Министерство на околната среда твърдеше, че автомобилите с висока степен на замърсяване, отличени с жълти номера, няма да може да се движат. Според министерството по данни от 2012 г. около 16 на сто от превозните средства в Китай попадат в тази категория.
От години Китай експериментира с по-строги правила за автомобилите. В големите градове, като Пекин и Шанхай, броят на регистрационните табели е ограничен. Всеки месец в Пекин се раздават нови 20 000 регистрации под формата на лотария. Но интересът към престижните регистрационни номера е много по-голям. Шансът да получиш номер е под 1 на 100.
Именно германските производители на автомобили следят внимателно всички съобщения за по-строгите правила в Китай. Volkswagen, Audi, BMW и Daimler правят добър бизнес в страната. Според компаниите те няма да са засегнати на първо време от новите изявления на Пекин. „Германските производители на автомобили отговарят на всички стандарти", смята и Швабе. Освен това Daimler и Volkswagen се опитват да насърчат електрическата мобилност в Китай. По време на автомобилното изложение в Пекин Daimler отпразнува световната премиера на електрическия автомобил Denza. В същото време главният изпълнителен директор на VW Мартин Винтеркорн обяви „най-голямата електрическа офанзива в автомобилната история на Китай". Но все още в страната липсва национална мрежа от станции за зареждане.
През март властите в Китай обявиха, че засилват борбата срещу масовото замърсяване на въздуха, водата и почвата. „Ние обявихме война на замърсяването", заяви премиерът Ли Къцян в приветственото си слово към Народния конгрес. Нови програми трябва да се борят срещу най-сериозните замърсявания.