Автомобилният концерн Ford очевидно не намира мира в Европа. След затварянето на три фабрики в Белгия и Англия сега компанията трябва да вземе нови важни решения. Така например в момента представители на работниците и служителите и управлението дискутират дали следващото поколение на малкия автомобил Ford Fiesta може да се произвежда в Кьолн.
Промяната на модела към новата версия ще се случи през 2016 г. За състоянието на преговорите по тази тема работническият съвет е информирал служителите по време на среща в Кьолн – Ниел, пише германският всекидневник Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Ford иска да вземе решение за местонахождението на новото производство на Fiesta още през тази година. „Ние се нуждаем от бързо решение", заяви главният изпълнителен директор на компанията за Германия Бернард Матс по време на автомобилното изложение в Детройт.
Скоро компанията ще трябва да се свърже с доставчиците, които трябва да се адаптират към мястото на производство. "Следващата Fiesta трябва да бъде в Кьолн конкурентоспособна в световен мащаб", каза Матс тогава.
Според информация от Надзорния съвет на Ford Werke GmbH Кьолн се конкурира като място на производство за следващата версия със слабо натоварения завод на Ford в Крайова, Румъния. "Ситуацията на разходите с малките коли като Fiesta е трудна в Германия", казва член на контролния съвет.
Става дума за това да договори пакет, който дава възможност за оставяне на монтирането на модела с нисък марж в страна с висока заплата, каквато е Германия. Според слуховете производството на Fiesta при сегашните условия не би било рентабилно в Кьолн. Затова в бъдеще служителите ще трябва да работят по-гъвкаво, по-ефективно и по-евтино, отколкото досега.
Когато производителят на мобилни телефони Nokia взе решение да премести производството си от германския Бохум в Румъния, цялата Федерална република бе обзета от протести. Румъния се счита за значително по-евтина дестинация, отколкото Германия - както по отношение на разходите за труд, също така и в областта на енергийните разходи.
Данни на Института CAR към Университета в Дуисбург показват, че разходите за труд в Румъния са в размер на едва 10 процента от разходите за труд в Германия - малко под 5 евро на час. Ако се приеме, че например за производството на Fiesta са нужни 30 работни часа, то производството в Германия, измерено единствено от гледна точка на разходите за труд, ще бъде с 1300 евро по-скъпо, отколкото в Румъния.
През годините Ford Fiesta се превърна в едва ли не символ на Кьолн, подобно на катедралата. Като единственият модел, които се сглобява тук, Fiesta, която вече е в своето седмо поколение, е почти незаменима. За 35 години тук са асемблирани повече от седем милиона автомобила от този тип.
През 2013 г. колата е най-продаваният малък автомобил в Европа. Почти цялата продукция в Кьолн е за износ. Освен малката кола, в поделението на компанията в Кьолн с общо 17 300 служители се произвеждат двигатели, скоростни кутии и изковки и отливки.
Крайното решение за мястото на сглобяването на следващата Fiesta в крайна сметка ще бъде взето от щефа на Ford за Европа Стивън Одел. Роденият във Великобритания мениджър се счита за твърд реставратор, който не се плаши от непопулярни решения. 58 -годишният мениджър, който спечели популярност във Ford най-вече с продажбата на губещата марка Volvo в Китай, вече взе някои трудни решения, откакто стана главен изпълнителен директор на Ford за Европа през 2010 година.
През октомври 2012 г. Ford обяви без предупреждение и като пълна изненада закриването на завода в Генк, Белгия и Саутхемптън в Обединеното кралство, както намаляването на произвдоството в Дагенхъм. В хода на преструктурирането компанията закрива приблизително 6000 от 47 000 работни места в Европа. Производството ще бъде намалено с около 360 000 единици, една пета от общия брой досега сглобявани коли.
Така Ford отговаря на факта, че европейският автомобилен пазар се е свил с около една четвърт от 2007 г. насам. Фирми-производители като Ford, Fiat и Peugeot са неблагоприятно пресирани между германските производители на премиум коли Audi, BMW и Mercedes, които ги конкурират с нови компактни коли, и доставчиците на евтини автомобили от Изтока, като Dacia и Hyundai.
През изминалата година в Европа са били продадени най-малко коли за последните двадесет години. А бързо възстановяване не се предвижда. Всяка година Ford отчита няколко стотици милиона евро загуба в европейския си бизнес. Подобно на конкурента си Opel компанията ще успее да осъществи обрат едва в средата на десетилетието.
Заводът за Fiesta в Кьолн–Ниел има 4100 служители и заедно с работниците в многобройните доставчици се е превърнал в един от най-важните индустриални работодатели в града и региона. В румънския завод в Крайова работят 4000 души. Там се произвежда петместният ван B-Max – на базата на Fiesta. Такива големи семейни коли започнаха наскоро да губят фенове. Затова и конкурентът на Ford Opel си сътрудничи при разработването и производството на ванове с партньора си Peugeot.
преди 10 години Извинявам се, не ти хванах иронията навреме:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Евентуалното преместване може да спести по най-малко 1300 евро от всяка нова кола==================================================Е те това изречение е достатъчно, за да не се чете понататък статията .... Ако бяха премести форда у нас....щяха да избият и 2 хилки !! :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "След това изказване, още ли очакваш хората да те приемат сериозно?"Както виждаш има едно смайли след изказването ми :) Сериозно обаче трябва да се помисли как ще се реши проблемът масовата безраработица произтичаща от все по голямото автоматизиране на производствените процеси. До сега отговорът беше прехвърлянето на хората към сектора на услугите, но вече и там се вижда голяма революция чрез автоматизация. Скоро много високо квалифицирани хора, като пилоти, шофьори, банкери и т.н. също могат да загубят работата си благодарени на навлизането на технологиите в тези сектори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Имаме нов мост на Дунав, но нямаме добър път до там. Транспортиране по Дунав също не е решение, защото нито има пристанища с достатъчен капацитет, нито Дунав е плаваема цяла година, а потребителите искат ритмични доставки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години разгеле доживях и с теб да сме на едно мнение...аз ли остарявам?!?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Абе да дойдат в България, колко им е акъла. Дори Румъния, с нейната история да прави коли, е по-скъпа.У нас ще могат да спестят по 4 хил.евро от всеки автомобил.Ето сега и моста на Дунав отвориха. Ще ги транспортират по реката Дунав до Германия и готово. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години След това изказване, още ли очакваш хората да те приемат сериозно? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Решението се казва Безусловен базов доход ББД :) Осъществи ли се идеята, няма да има проблем с автоматизирането на производството. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Hello mr. Obvious! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години 30 часа, ако цифрата е вярна вероятно е времето за сглобяване. А високата производителност е проблем. Можем да направим и напълно автоматизирани производствени линии, но кой ще купува тогава колите? Роботите ли? На робота не му трябва нито кола, нито храна и вода, нито жилище, нито ай-фон, интернет, сръбска музика, метро или телевизия. Преживява си спокойно и без да гледа театъра в парламента. Даже не се нуждае от 5 дневна работна седмица и може да работи по 24 часа в денонощието. Проблемът в момента не е в производството, защото имаме огромно свръхпроизводство, което е надминало всякакви разумни граници. Проблемът е потреблението и той не може да се реши с увеличаване на производителността. Проблемът е, че няма потребление и за това всички намаляват производства и съкращават работници, което не решава, а задълбочава проблема. отговор Сигнализирай за неуместен коментар