Главният изпълнителен директор на Fiat Серджо Маркионе ще премести седалището на Fiat и придобитата Chrysler в Холандия. Решението, взето и от данъчни подбуди, е истински шамар за Италия. Но и за акционерите си шефът на концерна няма особено добри новини.
Fiat така или иначе трябваше да има ново име. Защото концернът-майка Fabbrica Italiana Automobili Torino вече нито е италиански, нито се намира в Торино. Поне не и на хартия: новият автомобилен концерн Fiat Chrysler Group ще премести щаб квартирата си в Холандия, а акциите на компанията ще се търгуват в Ню Йорк и Милано, обяви Fiat в Торино в сряда.
Решението за преструктурирането след пълно сливане на Fiat и Chrysler е било взето от Управителния съвет в предишното седалище в Торино. Може да се очаква, че по данъчни причини групата ще има седалище и във Великобритания с новото име Fiat Chrysler Automobiles (FCA), се казва в изявлението.
„Със създаването на Fiat Chrysler Automobiles започва нова глава в нашата история", заяви Джон Елкан, председател на борда на Fiat. „Днес е един от най-важните дни в кариерата ми във Fiat и Chrysler", допълни и изпълнителният директор Серджо Маркионе. С преместването Fiat следва подобна стъпка, каквато направи сестринската група CNH Industrial, която също се премеси в чужбина след своето преструктуриране .
За самата Италия решението е истински шамар. И сега сърцето на италианската автомобилна индустрия бие съвсем слабо. Много слабо. Официално в бившия основен завод на Fiat в Мирафиори има 5500 служители - десет пъти по-малко, отколкото например в основната фабрика на VW. Със спада в продажбите на автомобилната компания в Европа и залеза на Fiat, предградието на Торино се изражда все повече и повече в деиндустриализирана зона. Тенденция, която може да се наблюдава в цяла Италия. Натоварването на капацитета на италианските заводи през 2013 г. спадна до рекордно ниско ниво. Някога гордият дом на Alfa Romeo, Lancia и Maserati сега е само сянка на отминалите дни.
Фактът, че Fiat все още е в зоната на печалбите, се дължи само на силната дъщерна компания Chrysler. Чрез печалбите на вече напълно придобитото американско дъщерно дружество Chrysler Fiat успява да отчете нетна печалба от 1,950 милиарда евро за цялата година. Без Chrysler резултатът би бил загуба от над 400 милиона евро. Данъчните ефекти също разкрасяват резултата.
"Ситуацията в Италия се влошава", казва индустриалният експерт Стефан Братцел, професор в Center of Automotive към университета в Бергиш Гладбах, пред Handelsblatt. Конкуренцията от Азия и Източна Европа увеличава качеството си и заплашва основната дейност на Fiat. В допълнение, марки като Alfa Romeo и Lancia са подложени на натиск от страна на компактните класове на производителите на немските премиум автомобили.
Едно изследване на одиторите от Ernst & Young сред европейските мениджъри в бранша обобщава депресията в цифри: Приблизително две трети от всички анкетирани фирми оценяват настоящата ситуация в Италия като "лоша" или "по-скоро лоша" . От гледна точка на конкурентоспособността страната е на предпоследното място. Само два процента от запитаните вярват, че капацитетите за производство в Италия ще бъдат увеличени. Повече от всяка трета автомобилна компания планира съкращения на персонала.
В рамките на последните пет години средното натоварване на мощностите в италианските заводи е спаднало от 78 процента до 46 процента, съобщи наскоро консултантската фирма AlixPartners. След натоварване под 70 на сто според наблюдатели в бранша фабриките не са печеливши.
И развойната дейност е в застой: Марката Lancia се погребва тихо и тайно. При Fiat, както и при Alfa Romeo, наследниците на важните модели са изтласкани на заден план. По този начин например Fiat Punto застарява застрашително спрямо основни конкуренти като Ford Fiesta, Volkswagen Polo и Peugeot 208. В компактния клас Fiat Bravo губи състезанието с VW Golf, Opel Astra и Ford Focus.
Единствената надежда за Fiat в момента е премиум класът. Дъщерното дружество в САЩ Jeep понастоящем се произвежда основно в САЩ, но от 2014 г. производство на марката ще бъде стартирано и в завода на Fiat в Мелфи - в южната част на Италия.
А Maserati, италианската луксозна марка на групата Fiat, няма да се откаже от надпреварата в тази ниша. От началото на годината от производствените линии започна да слиза новият Quattroporte, новият седан Ghibli е на път да се конкурира с Audi, Daimler и BMW, а в доходния SUV сегмент през следващите години италианците ще залагат на Levante.
Италианският автомобилен производител планира да инвестира 1,2 милиарда евро в трите нови модела на своята луксозна марка. Така продажбите се очаква да нараснат до 50 000 до 2015 г. И днес единственият завод на Fiat, който е достатъчно добре натоварен, е фабриката Груглиаско, западно от Торино, в която се асемблира именно Maserati.