Китайската асоциация на автомобилните дилъри събира данни за цените на всички продадени в страната автомобили – чуждо производство по поръчка на правителствена агенция, предаде Ройтерс.
Асоциацията е събирала информацията, поискана от Националната комисия за развитие и реформи, още от миналата година, съобщава Луо Лей, зам. генерален секретар на организацията. Луо обяснява, че комисията проверява дали чуждите производители на автомобили не са установили минимална цена за дилърите в Китай, което противоречи на антимонополното законодателство в страната.
Автомобилният пазар в Китай в момента е основен източник на приходи за много от чуждите производители и подобни действия в момента биха могли да им навредят, отбелязва агенцията. От комисията засега отказват коментар, но нейни представители неофициално посочват, че е обичайна практика да се искат подобни данни преди да се вземе решение за официално антимонополно разследване.
Луо уточнява, че асоциацията събира данни за цените на произведени в чужбина и внесени в Китай автомобили, както и на произведени в страната от чужди производители, съвместно с местни партньори, автомобили. „Събираме данни за всички брандове“, коментира той, като отказа да уточни кога точно от асоциацията са започнали проучванията и кога те се очаква да приключат.
„Виждаме, че има големи разлики в цените на вносните автомобили в Китай в сравнение със същите автомобили, продавани в чужбина. Разследваме това“, допълва той.
Представител на асоциацията, пожелал анонимност, обаче допълва, че освен данни за цените, организацията събира информация и за маржовете на печалбата на компаниите-производители, разходите им, както и данъците и таксите, платени за произведените автомобили.
Информационната агенция припомня информация на Xinhua от миналия месец, че чужди производители на автомобили реализират прекомерни печалби от вноса на луксозни автомобили в Китай, заради което вероятно ще последва антикартелно разследване. Според публикуваната тогава информация някои вносни коли са два пъти по-скъпи в Китай, отколкото се търгуват на други пазари. Сред споменатите в статията брандове фигурираха Audi и BMW.
От офиса на BMW в Китай са отказали да коментират евентуално антитръстово разследване срещу тях. От представителството на Audi не са отговорили на запитванията на Ройтерс.
Чуждите автомобилни производители и местните им партньори контролират около три четвърти от китайския автопазар. В страната се внасят главно луксозни автомобили, които представляват почти 6 на сто от общия обем на продажбите за миналата година, уточнява агенцията.
Китай се превърна в основен пазар за производителите на луксозни коли. Очакванията са в страната до 2020 г. да бъдат продавани средногодишно по 2,7 млн. леки автомобила от горния сегмент, което означава, че Поднебесната ще изпревари САЩ и ще се превърне във водещ пазар за автоиндустрията.
Водещите производители не са очаровани от новините. „Новината сякаш излезе от нищото. Ако се потвърди, може да се окаже, че разследването ще бъде насочено към някои точно определени производители“, коментира пред агенцията представител на една от компаниите, пожелал анонимност.