Френският автопроизводител PSA Peugeot Citroen обяви, че е намалил загубите за първата половина на годината въпреки хроничната слабост на европейския автомобилен пазар, който показва признаци на стабилизиране след 6 години на спад, съобщи MarketWatch.
От компанията изтъкнаха също, че ще продължат да задържат изразходването на кешовите си запаси през 2014 г.
Вторият европейски автопроизводител по обем на продажбите след германския Volkswagen AG бе подложен под натиск заради резкия спад в търсенето на коли в Европа, след като намаляващото потребителско доверие и слабата икономическа активност накараха купувачите на автомобили да отлагат плановете си за нова покупка.
При положение, че повечето от заводите ѝ работят доста под пълния си производствен капацитет, компанията не произвеждаше достатъчно моторни превозни средства, за да покрива постоянните си разходи.
От Peugeot Citroen подчертаха, че са успели да намалят почти наполовина нетната си загуба за първите 6 месеца на годината до 426 млн. евро от 818 млн. евро година по-рано.
Оперативната загуба обаче е нараснала до 65 млн. евро от 51 млн. евро през периода януари-юни 2012 г. Оперативната загуба в основното автомобилно подразделение е спаднала до 147 млн. евро от 510 млн. евро благодарение отчасти и на тежкия план за преструктуриране, който трябва да понижи постоянните разходи.
Продажбите на Peugeot Citroen в Европа са се сринали с 13% на пазар, който се е свил със 7%, понижавайки пазарния дял на компанията до 12,2%. Продажбите извън Европа обаче се задържат на досегашното ниво благодарение и на представянето на много нови продукти, особено на бързо растящи пазари като Китай и Латинска Америка.
От компанията обаче изтъкнаха, че спадът в продажбите на автомобили, свиването на пазарния дял и трудностите, свързани с колебанията във валутните курсове, са били компенсирани от силно положителната продуктова комбинация и благоприятните тенденции в производството и доставките.
Приходите през първите 6 месеца на годината са намалели с 3,8% до 27,71 млрд. евро на годишна база.
Отслабена от хроничното свръхпроизводство в Европа и при силно намаляващи продажби, Peugeot Citroen използваше кешовите си запаси с притеснителна бързина. Тя употреби за тази цел 3 млрд. евро през 2012 г., но през настоящата обеща да я намали наполовина и да прекрати процеса към края на 2014 г.
Главният финансов директор на компанията Жан-Баптист дьо Шатийон заяви, че вече очаква използването на кешовите резерви да намалее над 2 пъти през тази година и „много значително“ понижение през 2014 г. По думите му тя е генерирала 203 млн. евро свободни средства през първата половина на годината, ако бъдат изключени разходите по преструктурирането и извънредните разходи, които са на обща стойност 254 млн. евро.
Спадащите продажби принудиха Peugeot Citroen да се огледа за нови съюзи и партньорства, които може да се окажат задължителни за оцеляването ѝ. Компанията обсъждаше разширяване на настоящия си съюз с китайския автопроизводител Dongfeng Motor Co Ltd и преговаряше с испаkската банка Santander SA за партньорство с нейната Banque PSA. Тя се обърна и към основния си партньор General Motors за евентуално увеличаване на неговата инвестиция, но от американския автопроизводител бяха категорични, че засега нямат намерения да наливат повече средства във френския си съюзник.
Вчера Европейската комисия даде одобрението си Франция да подкрепи банката на Peugeot Citroen чрез осигуряване на гаранция на стойност 7 млрд. евро за рефинансирането ѝ от други кредитни институции. ЕК призна, че помощта е необходима на компанията, за да стъпи тя отново на крака.
Държавната подкрепа осигурява решаващ спасителен пояс за Banque PSA, която ще може да продължи да предлага финансиране на потребителите и дилърите при привлекателни лихви.
От комисията обаче поставиха допълнителни условия, които може да спънат дейността на автопроизводителя през следващите няколко години. Компанията ще трябва да задейства „мащабен“ план за продажба на активи, като заедно със своите подразделения няма да могат да предприемат придобивания за суми над 100 млн. евро без одобрението на ЕК.