Регистрациите на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) са се понижили с 5,9 на сто през май до 1,04 млн. – най-ниският месечен резултат в последните 20 години, пише Market Watch.
От януари насам новите регистрации на автомобили в ЕС достигнаха 5,07 млн. броя, което е спад с 6,8 на сто спрямо същия период на миналата година.
Публикуваните от Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА) данни се оказаха в противовес с ентусиазма сред компаниите, породен от ръста от 1,7% през предходния месец.
Най-силен е месечният спад при френската марка PSA Peugeot Citroеn – 13,2%, следван от General Motors Со с 11,3 на сто. Отчетеното понижение при Fiat е от 10,8%, докато Renault SA и BMW AG са надолу със съответно 10% и 7,2 на сто.
Единствената компания с леко покачване на регистрациите през петия месец на 2013 г. е Daimler AG с ръст от 0,7%.
Пазарните експерти от PwC Autofacts предвиждат 4-процентов спад на регистрациите до 12 млн. броя през 2013 г. Резултатът би останал доста под 16-те млн., регистрирани през 2007 г. преди започването на глобалната финансова криза. "Нарастващата безработица, понижаващите се разполагаеми доходи, липса на евтини кредити и тежките мерки за икономии оказват своето влияние", се посочва още в доклада на анализаторите.
Тези пазарни условия принуждават автомобилните компании – в частност прозводителите на серийни возила – да намалят разходите, да съкращават работници и да закриват фабрики.
Според скорошно изявление на изпълнителния директор на Fiat SpA Серджо Марчионе обаче пазарът не е докоснал дъното. Той е на мнение, че може би ще са необходими няколко години преди да се усетят видими признаци на възстановяване.
Проучване на консултантската фирма AlixPartners показа, че повече от половината от 100-те най-големите завода за сглобяване на автомобили в Европа са на загуба, защото работят с под 75% от разполагаемия си капацитет.