За първите четири месеца продажбите на Volvo на китайския пазар са отбелязали ръст от почти 28% - съпоставим с този на Audi и BMW, заяви управляващият директор на консултантската компания AlixPartners Иво Науман пред Bloomberg, цитиран от Bulgaria On Air. „Откриването на завода в Китай е голямо събитие. Досега те нямаха собствено производство и трябваше да внасят от чужбина, а колите струваха скъпо заради входните мита. Възможно е тази стъпка да ускори продажбите в голяма степен“, обясни Науман. Пред Volvo обаче има предизвикателства, свързани с изградения имидж на различните пазари – марката е стара и скучна, но вече е започнала промяна във възприемането й, каза експертът. Според него ще отнеме много време, за да бъдат променени представите на хората, но вероятно ще имат последователна стратегия (2-3 години), която ще приложат.
„Необходима е промяна на дилърската мрежа и на мястото, където клиентът вижда и осъществява контакт с производителя“, смята Науман. По думите му определението, че марката е прекалено скандинавска не е хубаво, „защото Volvo продължава да означава сигурност и екологичност“. Преди 15 години автомобилите на компанията бяха много привлекателни с имиджа си, но днес BMW, Mercedes и Audi са достигнали тези нива и имат фантастични мерки за безопасност и добра репутация, така че няма нищо уникално във Volvo, смята експертът. „Според мен марката, с която трябва да се конкурират е Lexus, защото тя не се справя добре, а германските луксозни автомобили са далеч по-напред. Volvo може да открадне част от пазара на Lexus“, твърди Науман. "През последната година компанията се възползва от бума на джипове (SUV - Sport Utility Vehicle) на китайския пазар. Сред производителите на луксозни автомобили, пазарът на джипове обхващаше сравнително малък дял, завладян от по-евтини марки“, каза експертът. За 2012 г. основният фокус на производителите на луксозни автомобили беше да участват в този пазарен сегмент. Volvo не прави изключение и това в голяма степен е помогнало. Предизвикателството пред производителя е, че има ограничена линия продукти в Китай, а останалите предлагат модели за всеки дял на пазара и обслужват специфичните нужди на клиентите. "Volvo са ограничени в тази насока, защото имат лимитирана линия и трябва да я разширят, да се погрижат за определени изисквания на пазара. През последните три години не ясно в каква посока се движи имиджът, но трябва да се разработи посоката на развитие, а след това да се ориентират към осъществяването й“, обясни Науман.Целия видеоматериал може да видите тук