fallback

Българският болид, който може да победи Франция, Германия, Италия и Испания

Как студентите от Технически университет-София се готвят за надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа

13:03 | 04.04.13 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

България да победи в автомобилно състезание държави като Франция, Германия, Италия, Испания!? При това в автомобилно състезание, в което болидите се проектират от самите участници... Звучи невероятно, но е напълно реална възможност. Възможност, която имаме благодарение на студентите от Технически университет-София. През 2011 г. те записаха четвърто място, а година след това - през 2012, станаха втори в Европа. През тази година отборът също ще се състезава, а целта е само една - първото място. Надпреварата с екологични автомобили - Shell Eco-marathon Европа, стартира на 15 май в Ротердам (Хол), а в лабораторията на българите тече трескава подготовка. През тази година студентите от Технически университет-София ще участват с усъвършенстван автомобил, който е базиран на колата от миналата година. Automedia.bg имаше възможността да надникне в кухнята на отбора и да се запознае с нововъведенията за тазгодишното състезание. Основата промяна е водородната клетка, която ще доставя необходимата електрическа енергия на суперефикасното возило. През миналата година колата използва литиево-йонен акумулатор, но студентите са преценили, че трябва да заложат на най-новите технологии в автомобилната индустрия. Не само задвижващата система обаче е високотехнологична. Рамата, например, е изградена от дуралуминий, който се използва в самолетостроенето. Купето е от стъклопласт, лагерите в главините на колелата са с намалено триене, електродвигателят е синхронен с постоянни магнити и суперкомпактен размер, а гумите са с ниско съпротивление при търкаляне. Някои от елементите, като шенкелите, трансмисията, шасито, волана и купето, са изцяло проектирани в ТУ-София. Е, има и съвсем стандартни части, тъй като това е студентско състезание и се налага изобретателност. Чистачката на предното стъкло, например, е заета от стар Opel Astra, клаксонът е от мотоциклет, а основните компоненти на спирачната система са свалени от пистов велосипед. "Взима се най-доброто и се обединява по начин, който да победи другите. Това е идеята на състезанието", заяви капитанът на отбора за 2011 и 2012 г. Благой Бурдин, който през тази година само помага за развитието на колата. Всъщност отборът е почти изцяло нов, тъй като повечето участници от миналата година вече са завършили висшето си образование. "Ветераните" от предишните години обаче са всеки ден в лабораторията и наглеждат работата на своите наследници. За трудностите, успехите и предизвикателствата пред тима ни разказа Петко Недялков, мениджър на отбора. - Каква е целта за тази година? Отиваме, за да победим! Олимпийският принцип не го застъпваме. - Готова ли е вече колата? В момента правим финалното сглобяване, както и някои доработки. - Какво е новото? Тази година ще използваме водородна клетка, вместо литиево-йонни акумулатори, като това ни мести в друга категория - електромобили с източник водородна клетка. Драстични промени не сме правили, но сме подобрили много неща, като окачването и трансмисията. - Всички елементи, които използвате ли са проектирани от студентите? Електродвигателят и гумите са основните неща, които идват готови. Останалото - около 80% от колата, е проектирано от нас - рама, окачване, трансмисия, кормилно управление и т.н. - Тази година в състезанието ще участват още два отбора от България - Технически университет–Варна и Професионална гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров” – гр. Чепеларе. Обменяте ли опит с тях или ги приемате като конкуренция? Да, обменяме опит и се стараем да помагаме на другите отбори, особено на момчетата от Чепеларе, които тази година дебютират в надпреварата. Не ги приемаме като конкуренти. Участваме в различни категории, поне през тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:06 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още