Време е да строим зарядни станции за електромобилите, а не само да говорим за тях. Електрическите автомобили ще изискват все повече енергия, но и ще подкрепят революцията в енергийния сектор. Това коментираха участници във втората част на събитието Evision22, организирано от Eurelectric.
Днешният автомобил е част от една нова екосистема, която е свързана с революцията както в енергийния сектор, така и в автомобилната индустрия. Наблюдава се сливане между двата сектора, като технологиите играят основна роля в този процес, изтъкна Лис Екман, управляващ директор на Polestar Belgium.
„Вече не става въпрос просто за автомобил. Колата на бъдещето ще предлага свързаност и дигитални решения. Целта на Polestar е да подобри живота на своите клиенти чрез тези решения“, заяви Екман.
Тя подчерта голямото значение на батериите и най-вече на зарядната инфраструктура.
„Дори пробегът на даден електромобил да не е особено голям, при добре развита и гъста зарядна инфраструктура този проблем отпада“, посочва Екман.
Според нея общественото зареждане в Европа се развива бързо, като много потребители вече имат възможност да инсталират зарядни устройства в домовете си, което допълнително подобрява наличната екосистема.
Екман коментира и идеята на Polestar да бъде нещо повече от автомобилна компания. Концернът планира да постигне тотален въглероден неутралитет до 2030 г. по отношение на своята продукция.
„Говоря за нулеви емисии при производството на нашите електромобили. Искаме да премахнем негативния ефект върху климата от този процес“, изтъква Екман.
Тя подчерта и важността на блокчейн технологиите и прозрачността по отношение на декарбонизацията и екосистемите.
Темата за екосистемата коментира и Маркус Милднер, изпълнителен директор на eMobility, част от Siemens Smart Infrastructure. Според него електромобилната екосистема обхваща различни индустрии, като нейното развитие ще носи дивиденти за всички участници в процеса – от потребители, през бизнес, до самите оператори на инфраструктура.
Милднер изтъкна важността на самата свързаност както по отношение на електромобилите, така и за зарядната инфраструктура и нейното интегриране към електрическата мрежа.
„Това свързване трябва да бъде подсигурено, за да се стимулира процеса към преминаване към електрическа мобилност“, посочва Милднер. „В същото време трябва да се направи повече за интегрирането на зарядната инфраструктура и свързаността при сградите, тъй като там нещата изостават значително“, добавя той.
По думите му интегрирането на технологиите в сградите ще редуцира разходите за енергия.
„Ако погледнем към съществуващата инфраструктура при сградите, малко са онези постройки, които могат да се нарекат интелигентни – но в бъдеще ще бъде задължително сградите да се свържат с въпросната инфраструктура“, категоричен е Милднер. „В бъдеще всичко ще бъде свързано“, подчерта той.
Емисиите на въглероден диоксид (CO2) в транспортния сектор са нараснали повече от два пъти през последните петдесет години. За да се редуцира този негативен за атмосферата афект, са нужни координирани действия между сектора на енергетиката и автомобилната индустрия, коментира Винченцо Раниери, главен изпълнителен директор на E-Distribuzione SpA и президент на Асоциацията на европейските системни оператори.
„Електромобилите идват и ще изискват все повече енергия“, предупреждава Раниери. „Инвестициите в електрическа мобилност трябва да се фокусират върху онези места, които най-много имат нужда от разгръщане на зарядна инфраструктура“, добавя той.
Според него този мащабен процес трябва да бъде съпътстван и от развитието на технологиите за съхранение на енергия, за да се балансира натоварването на електрическата мрежа.
В дискусията се включи и Матиас Вийхер, представител на E.ON, който заяви, че един от най-важните фактори за успешното реализиране на сегашните цели за декарбонизация и електрификация е скоростта на прехода.
„Трябва да спрем да говорим постоянно за това и да действаме. Нека строим зарядни станции, вместо да обсъждаме как трябва да го направим“, посочи Вийхер.
Според него е необходимо да се анализира движението при потреблението на енергия, да се разбере как ще се развие то през следващите години и какво ще е натоварването на мрежата.
В отделна презентация Дорон Френкел, главен изпълнителен директор на компанията за цифрови услуги за операторите на зарядни станции Driivz, представи гледната точка на един участник на пазара на зарядна инфраструктура.
Огромният ръст на пазара на електромобили ще бъде съпътстван от големи предизвикателства за участниците на същия този пазар, но тук се крие и огромна възможност за революция на енергийния пазар, изтъква Френкел.
Той подчерта, че Driivz е спестила над 140 000 тона емисии на въглероден диоксид. „Това количество само ще се увеличава, тъй като все повече шофьори се присъединят към мрежите, които работят с нашата платформа“.
Според Френкел компанията покрива цялата верига на стойност при зарядните мрежи – от управлението на инфраструктурата, през поддръжката, оптимизацията, енергийния мениджмънт, обслужването на клиенти до таксуването.