Притесненията за Китай? Скандалът с вредните емисии на Volkswagen? Какво бе това? Акциите на автомобилните производители са отново търсени на борсата. Производителите изкарват дивиденти и от това, че опасенията започват да се концентрират върху други браншове, смятат от manager magazin.
За едни сватба, за други – брадва. Същият възглед откровено принадлежи към мъдростите, които важат за търговията на борсата. Интересни за наблюдение понастоящем са акциите на германските производители на автомобили – на Daimler, BMW и Volkswagen. Още преди края на миналата година опасенията за икономическото развитие на Китай и скандалът с вредните емисии на Volkswagen оказаха огромно влияние върху цената на акциите на германските автомобилни производители. През последните месеци обаче компаниите успяха да постигнат значително възстановяване.
Причината – инвеститорите определено откриха други неща, за които да се безпокоят. Във фокуса на вниманието им са банките начело с Deutsche Bank, за която няма изгледи да се измъкне от негативните заглавия във вестниците в скоро време.
Сметката е налице: акциите на Deutsche Bank от месеци насам се намират в не особено добра позиция. Последният мощен удар от юни тази година беше особено тежък за институцията: Великобритания реши да излезе от Европейския съюз (ЕС), при един американски стрестест за банките Deutsche Bank се представи зле и заради това изпълнителният директор на банката Джон Краян обяви план за намаляване на разходите и мащабни съкращения. Това не се прие радушно на борсата – в случая с Deutsche Bank обаче новините дойдоха не в точното време.
Други финансови институции също попаднаха "под ножа" на борсата през последния месец. Няколко примера – курсът на акциите на швейцарската UBS падна с над 12% от юни насам, тези на френската Société Générale – с около 9%.
Само някои банки се развиват положително на пазара на акции, като американската JP Morgan Chase например. Нейният изпълнителен директор Джейми Даймън може да е особено доволен от това, тъй като той спечели няколко милиона долара в рамките на няколко месеца чрез много навременна покупка на акции на своята финансова институция.
Независимо от това трябва да отбележим: банковият сектор се превърна в новата изкупителна жертва на борсите, а дивиденти извличат тези, които преди играха тази роля. На първо място това са автомобилните акции. След като повече от година опасенията за икономическия растеж на Китай ставаха все по-големи, във фокуса на вниманието застанаха германските автомобилни производители BMW, Daimler и Volkswagen, защото успехът им зависи изключително много от развитието на Далечния изток.
Слабостта на китайската икономика беше първата изключително важна причина за натиска над акциите на автомобилните производители. Втората беше чисто германска - през септември 2015 г. наяве излезе скандалът с емисиите на Volkswagen. Вследствие на това курсът на акциите на базирания във Волфсбург концерн се срина, след което под допълнителен натиск попадна целият бранш.
А днес? Днес сякаш почти никой не говори за автомобилните продажби в Китай или за скандала с емисиите на Volkswagen. Вместо това инвеститорите, анализаторите и медиите са интересуват преди всичко от съдебните спорове, както и от преструктурирането на Deutsche Bank или пък също така от скандала с американската банка Wells Fargo.
Ето защо стана възможно акциите на автомобилните производители в близките месеци да се покачват почти незабелязано. Книжата на Daimler поскъпнаха от лятото насам с повече от 20%, а тези на Volkswagen добавиха 11% към стойността си. Акциите на BMW се оскъпиха от началото на юли насам с около 20%.
Последното би трябвало да радва най-много брата и сестрата Щефан Квандт и Сузане Клатен, които заедно притежават близо 47% от акциите на автомобилния концерн от Мюнхен. Пакетът с акции на BMW е основната причина, поради която те и през тази година заемат първо място в класацията на най-богатите германци.