Автомобилният спор между Париж и Берлин се изостри, след като френските власти официално уведомиха Европейската комисия (ЕК) за решението да блокират продажбата на последните модели на Mercedes във Франция, съобщава онлайн изданието euobserver.com.
От комисията уточняват, че ще преценят дали мярката е законна, или не.
Франция подаде уведомлението към Брюксел съгласно правилата на Европейския съюз (ЕС), които предвиждат, че в случай на заплаха за околната среда държавите-членки могат да предприемат едностранни мерки и да блокират свободното движение на стоки.
Париж твърди, че Германия не изпълнява задълженията си, свързани с изменението на климата.
Съгласно влязло в сила от 1 януари правило се налага забрана автомобилните производители да използват определен тип фреон в климатиците, който се счита, че произвежда прекалено много парникови емисии. Вместо него автопроизводителите трябва да прилагат по-чистата му версия.
Германският Daimler обаче продължава да използва вече забранения вариант, като се позовава на изследване, според което по-безопасният за околната среда фреон е изключително лесно запалим.
През юни Еврокомисията заплаши със санкции Германия заради нарушението на екозаконодателство. Берлин има срок до 19 август да отговори на мотивираното становище.
Същевременно Германия вече лобира пред Брюксел и обвинява Франция в нарушаване на правилата на единния пазар. Консервативният ежедневник Die Welt дори писа, че ходът на Франция е по-скоро протекционистичен, отколкото екологичен.
Еврокомисарят по индустрията Антонио Таяни по-рано този месец обаче подкрепи Франция и подчерта, че Париж има добри аргументи да блокира продажбата на новите модели на Mercedes.
Той допълни, че превозни средства, които не отговарят на европейското законодателство, не би трябвало да бъдат продавани и регистрирани на територията на Евросъюза.
От Еврокомисията посочват, че не се ангажират със срок да отговорят на официалното уведомление, подадено от Париж. Комисията се очаква да оповести позицията си през септември.