Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group се готвят да получат благословията на акционерите си за своето сливане, което в продължение на две години беше обект на изключителна драма, белязана от прекратявани и отново започващи преговори, преструктуриране на индустрията и глобалната пандемия, предава Bloomberg
На две отделни срещи през утрешния ден инвеститорите ще бъдат помолени да одобрят сливането, което ще формира Stellantis, четвъртия по големина автомобилен производител в света. Препятствията, които двата концерна преодоляха, за да стигнат до този момент, са изобилни и невероятни, като Fiat дори успя да закърпи отношенията си с PSA след кратък опит за обединяване с главния ѝ пазарен конкурент Renault.
Ръководителите на Fiat Chrysler и PSA смятат, че ще увеличат възвръщаемостта с мащаб, по-близък до този на Volkswagen и Toyota, разпологайки с по-големи ресурси, за да се конкурират с бързо навлизащите електрически автомобили и технологичните натрапници в тяхната индустрия. Но след като сделката бъде сключена, ще се появят нови предизвикателства. Stellantis ще бъде комбинация от различни продуктови линии със завидни позиции в определени сегменти и райони по света, но нито една от компаниите няма голяма опора в подсектора на луксозните автомобили или огромния китайски автомобилен пазар.
„Stellantis ще бъде нещо като конгломерат от марки, някои страхотни, а други не толкова добри и повечето от които регионални“, коментира анализаторът от Jefferies Филип Хушоа. „Сливането ще бъде добра възможност за рестарт и на двете компании“.
Комбинираната компания може да се похвали с впечатляващо присъствие в доходоносните сегменти на камионите и автомобилите с повишена проходимост (SUV) в Северна Америка благодарение на подразделенията си Ram и Jeep, собственост на Fiat Chrysler. А съживените марки на PSA Peugeot и Citroen се представят изключително добре в Европа и продължават да бъдат основен трън в очите на своя френски конкурент Renault.
Но и двете компании имат и своите слабости. Сливането на Fiat с Chrysler не допринесе много за подобряване на състоянието на луксозните марки Alfa Romeo и Maserati, докато покупката на Opel от PSA само увеличи зависимостта на компанията от пренаселения и свиващ се пазар в Европа.
Работата по модифицирането на портфолиото на Stellantis ще бъде поверена на главния изпълнителен директор на PSA Карлос Таварес - ултраконкурентен състезател, който се самоопределя като „психопат на тема представяне“. Таварес е застъпник на дарвиновския поглед върху индустрията с аргумента, че само силните производители на автомобили ще оцелеят в ерата на електрификацията и автономните превозни средства.
Какви са предизвикателствата пред мениджмънта и откъде ще дойдат икономиите - вижте в продължението на анализа в сайта на Bloomberg TV Bulgaria.