Новият генерален директор на Uber за България Димитър Радуков се завръща в родината си след няколко години, прекарани в чужбина. Той е работил като инвестиционен банкер в Лондон, преди всичко в областта на сливанията и придобиванията, и е бил консултант в Boston Consulting Group (BCG). Завършил е едно от водещите бизнес училища в света – Европейския институт по бизнес администрация INSEAD, както и Американския университет в България.
С Радуков говорим за предизвикателствата пред Uber в България и Европа, за бизнес модела на технологичния концерн и за плановете на компанията за страната ни.
- Г-н Радуков, в продължение на много години сте живял и работил в Лондон. Сега се връщате в България, за да оглавите Uber в страната в доста напрегнато за компанията време. Но същевременно нямате опит в сферата на технологичните компании. Преди това сте били в консултантска компания и сте работили в сферата на сливанията и придобиванията... Кое ви накара да приемете това предизвикателство?
- Когато заминах навремето от България, моят план не беше да замина завинаги и да не се върна. Напротив – гледах с едното око назад. Идеята ми беше да изляза зад граница, да натрупам положителен опит и с него да се върна обратно в държавата. В момента съм изключително доволен, че съм тук. Все пак София е градът, в който съм израснал, а и имам много приятели тук.
Освен това мисля, че Uber е един огромен шанс за София. Това е един уникален бизнес модел, който е обречен на успех и който в дългосрочен план ще промени София, намалявайки задръстванията и съответно замърсяването на въздуха. А и не само София- всички градове, в които той достигне.
Смятам, че опитът, който съм натрупал в консултантските компании и инвестиционните банки, е полезен. Бизнес моделът на компанията е нещо ново за България. Нека не забравяме, че преди пет години тази компания не е съществувала, а днес има пазарна оценка от над 40 млрд. евро...
Рядко от Силициевата долина излиза такава идея, която да придобие такива мащаби за толкова кратко време. За мен това е изключително интересно и е добра възможност да се прибера в България. Всъщност, не съм единственият, и други колеги след години работа в САЩ са се прибрали в България заради Uber.
- Споменахте, че Uber има уникален бизнес модел, но сякаш това остава недоразбрано от редица европейски власти. В крайна сметка, на пазарите, на които услугата навлиза, особено в последните години, неимоверно се сблъсква с противоречиви мнения и проблеми. Вие заставате начело в момент, в който Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) стартира проучване за това дали компанията не нарушава местните правила. Как бихте коментирали казуса?
- Ние следим внимателно изказванията на КЗК. Не бих искал да спекулирам как биха се развили нещата в този момент. Това, което трябва да се има предвид обаче, е, че в Европа комисиите за защита на конкуренцията оценяват положително допълнителната конкуренция, която Uber внася на всеки един пазар. Досега не е имало решение на подобен орган в ЕС в ущърб на Uber, няма такъв прецедент. Дори редица комисии, еквивалентни на КЗК, като например във Франция, Германия, Италия, Финландия, Норвегия и Дания, са се изказвали положително за Uber и за ползите, които тя носи за всеки един пазар. Ние смятаме, че нашите услуги са изключително интересни за потребителите и се радват на изключителен успех.
- Споменахте няколко държави – Германия, Франция... Но и там компанията има проблеми. В редица провинции беше забранена дейността, въпреки това обаче компанията продължи да работи.
- Дадена дейност се забранява от съда. Засега крайно съдебно решение, което да забранява дейността на Uber в която и да е от споменатите държави, всъщност няма. Наистина, в някои държави се водят дела, в повечето от тях съдебният процес ще продължи известно време, но в общия случай се развиват в положителна посока за нас. Трябва да се има предвид, че в нито една от тези страни услугата не е спряна.
Но това не е всичко. Редица прогресивни градове в ЕС, като например столицата на Белгия, която е и столица на Европейския съюз - Брюксел, местните власти разглеждат промяна в законодателни промени, които да обхванат дейността на Uber. Европейската комисия също води едно задълбочено проучване дали в ЕС да има еднакви правила за този вид услуги.
Важно е да се знае, че реално законите, които регулират транспортните услуги, са писани в повечето случаи през миналия век. Такъв е случаят с България. Основата на Закона за превозите е писан в далечната 1999 г., преди ерата на смартфоните и приложенията за тях. Съответно те няма как да обхващат този вид услуги. Както споменах, има желание в редица държави това нещо да се обхване изрично, чрез осъвременяване на законите. Затова и ЕК разглежда в момента и този въпрос.
- Намирате ли контраст между съпротивата срещу Uber в Европа и доста по-топлото посрещане на услугата за споделено пътуване в САЩ?
- Тезата за европейска съпротива срещу Uber е невярна. Странно е, че постоянно се коментират предизвикателствата в незначителен брой градове, а не се обръща внимание на изключителния растеж на компанията - Uber днес успешно предлага услугите си в 300 града в 57 държави, много от тях членки на ЕС.
В Европа услугата ни се радва на изключителен интерес от милиони потребители, които ценят нейната сигурност, надеждност и достъпност. Такъв е случаят и в България. Всеки ден все повече и повече хора ползват услугата и все повече и повече шофьори ни търсят, за да се свържат към платформата.
- Организацията на обединените нации (ООН) даде заден ход на плановете за партньорство с Uber Technologies Inc. за създаването на 1 млн. работни места за жени в следващите пет години. Как бихте коментирали това?
- На 10 март 2015 г. Uber обяви ангажимента си да привлече 1 милиони жени като свои партньори-шофьори до 2020 г. Компанията е посветена на този ангажимент. Uber напълно подкрепя целите на ООН за равни права на половете и насърчаване на личното икономическо развитие на жените. Един справедлив и благоденстващ свят е възможен само ако жените имат пряк и самостоятелен достъп до гъвкави възможности за допълнителни доходи. Нашата цел е да допринесем именно за това.
- Да се върнем отново към България. КЗК трябва да вземе решение до три месеца. Възможните наказания са финансови санкции и забрана на нарушението, тоест на дейността на Uber в България. Смятате ли, че може да се стигне до там?
- Не искам да спекулираме относно възможните решения на КЗК. Засега нито една подобна комисия не е излязла с решение, което да е в ущърб на Uber. Напротив – тези ведомства ни подкрепят, защото поради своето естество за тях конкуренцията е най-важна. Uber като нов играч на даден пазар създава нова конкуренция, която е в интерес на потребителите.