Туризмът да бъде сред водещите национални отрасли, който да формира до 18% от брутния вътрешен продукт (БВП) до 2020 година и да бъде сериозен фактор за устойчивото развитие на българската икономика като цяло. Тази цел е записана в проекта за стратегия за туризма, която заместник-министър Бранимир Ботев обсъди с представителите на бранша. Документът визира секторната политика до 2030 година и цели повишаване на качеството, конкурентоспособността и диверсификацията на туристическия продукт, предлаган от страната ни, заяви заместник-министърът.
Предварителната стратегия е подготвена от Министерството на икономиката и енергетиката.
Очаква се за този период трудовата заетост в сектора да нарасне до 300 хил. постоянни и 500 хил. временни работни места. България ще продължи да залага на морския, ски/планинския туризъм, балнео-, СПА и уелнес услугите, културния, еко-, голф туризма, винения и гурме туризъм и други туристически продукти, съобщават от МИЕ.
„Страната ни демонстрира все по-добри показатели като целогодишна туристическа дестинация. По данни на World Travel and Tourism Monitor туризмът генерира 9% от глобалния БВП на света, а за България той вече е 13,6%, което е сериозен скок само за няколко месеца“, съобщи Ботев.
Той допълни, че според прогнозите на Световната организация по туризма средният ръст на туристи до 2020 г. се очаква да е под 3% за Европа и около 4% за Азия, докато у нас този показател е около 5,5% за деветмесечието на тази година. „До края на 2013 година очакваме да ни посети 7-милионният турист и да сме минали 3 млрд. евро постъпления от туризъм. Към 2020 г. предвиждаме броят на чуждестранните туристи да стане над 9 млн., а през 2030 г. – над 12 млн.“, заяви зам.-министърът.
Зам.-министър Ботев обяви още, че с решение на МС е създадена междуведомствена работна група за привличане, координация и наблюдаване на инвестициите в туризма към вицепремиера Даниела Бобева.
Освен това Министерството на икономиката и енергетиката ще насърчава с различни мерки публично-частното партньорство за стопанисване и управление на културно-историческите паметници и атракциите в туризма, защото те са много привлекателни за чуждестранните гости, носят допълнителни приходи и популяризират богатото ни културно-историческо наследство.