fallback

Технологиите в мобилния портфейл ще променят финансовия сектор

Клиентите ще ползват единна платформа за всички финансови и лайфстайл нужди, прогнозираха Иван Хаджов, Соня Бонова и Камен Колчев

14:38 | 07.06.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Мобилният портфейл е платформа, в която ще се развиват много допълнителни технологии, които безспорно ще променят бъдещето на финансовия сектор. Това прогнозира Иван Хаджов, мениджър "Бизнес развитие" в Mastercard по време на дискусията „Бъдещето: Парите“, организирана от Bulgaria ON AIR.

„В мобилните телефони сигурността дори е на по-високо ниво, отколкото при физическите карти, защото ако даден телефон бъде загубен, откраднат или унищожен, парите си остават на сигурно място – не могат да бъдат достъпвани без пръстов отпечатък“, посочи Хаджов.

Той напомни, че са многобройни предимствата на мобилните плащания – сигурност, удобство, но и допълнителни функции, като програмите за лоялност, плащания на битови сметки, възможности за финансиране и спестявания, които могат да бъдат вградени и в мобилните портфейли, а естественото развитие на кредитните карти е и те да станат дигитални.

Хаджов цитира актуални данни, според които в света има над 1 милиард клиенти, които използват мобилните си телефони за разплащания – независимо дали във физическа среда, или в среда на електронна търговия. Според Uniper се очаква тази цифра да нарасне скоро до 2,5 милиарда. 

Мениджърът „Бизнес развитие“ в Mastercard коментира и криптовалутите. По думите му в Mastercard делят криптовалутите в няколко категории. От една страна е новият клас криптовалута, която се опитва да предложи ценова стабилност. Стейбълкойните (в чиято основа са фиатни пари, декларирани от правителство като законно платежно средство) според оператора са част от бъдещето на дигиталната трансформация.

От другата страна в Mastercard слагат по-волатилните валути, които поради волатилността им не са добър метод за разплащания.

„Решението там е издаване на карта чрез оператор, който обръща въпросната криптовалута във фиатни пари и едва след това ги използва чрез мрежата на картовите оператори. Не спираме тези трансакции, просто бихме искали да работим със стабилни валути“, заяви Иван Хаджов.

Поведението на "милениълите"

"Милениълите не са лоялният потребител от миналия век", заяви Соня Бонова, главен изпълнителен директор на Rlila, част от MFG.

„Над половината от милениълите (хората, родени в периода в началото на 1980-те години до средата на 1990-те години) са готови да осъществяват всички финансови услуги през мобилните телефони. Но в същото време те са и много склонни да сменят своя финансов партньор в зависимост от потребителското изживяване – то е поставено от тях в култ. С други думи - те далече не са толкова лоялни, колкото поколенията преди тях“, подчерта Соня Бонова.

По думите ѝ това поставя и тенденция за децентрализация на финансовите услуги, което от своя страна поставя както традиционните банки, така и финтех компаниите в много конкурентна среда.

Главният изпълнителен директор на Rilla е убедена, че в крайна сметка печелившите са крайните потребители.

Соня Бонова отбеляза, че все по-ключово за т. нар. необанки ще бъде да успяват да управляват в реално време огромни масиви от клиентски данни, да правят за секунди клиентски анализ и да свързват този анализ с персонализирана услуга.

Тя прогнозира, че много от тези компании ще продължат да инвестират в разширяване на екипите си с т. нар. data science специалисти.

Бонова описа и концепцията за суперприложение, продиктувана от бурното развитие на финтех сектора и обединяваща в себе си множество апликации, които предоставят на клиента единна платформа за всички финансови и лайфстайл нужди.

Една такава единна платформа ще позволи с едно приложение да се правят резервации за ресторанти, да се пазарува за вкъщи, да се сключи застраховка или да се запази час за зъболекар например.

Бонова цитира и проучване на Световната банка, според което населението в България, което ползва банкиране, е малко под 80% при средно 90% за Европа. По-същественият тренд според нея е, че мобилните разплащания като тренд се развиват по-бавно в България, отколкото в Европа.

„В страната ни 9% от банкиращото население осъществява това през мобилен телефон, докато за Европа средно това правят над половината. През следващите месеци и години в страната ни ще има тренд на догонване, а този темп ще зависи много от степента на дигитализация като цяло и от финансовата грамотност на потребителите“, обясни главният изпълнителен директор на Rilla. 

Достъпното инвестиране при риска на начинаещия

Развитието на технологиите до такава степен улесни инвестирането, че го направи и донякъде страшно. Така коментира интересите на вложителите към спестявания с по-висока доходност Камен Колчев, председател на СД на „Елана финансов холдинг“.

„Бидейки на един клик разстояние до пазара, непрофесионалният инвеститор невинаги обмисля добре стъпките си. Директното инвестиране по този начин покачва адреналина, но все пак трябва да се осъществява внимателно. Този тип инвестиране изисква постоянно внимание – 24/7 и който не може да си го подсигури, по-добре да не го прави“, предупреди Камен Колчев.

По думите му в момента в България може да се предлага всичко в сферата на инвестициите, което е налично навсякъде по света. 

Според него няма промяна в общата философия за инвестиране, а по-скоро в начина, по който се прави то, защото през последните 15 години технологиите направиха инвестирането много по-лесно и бързо.

„В последните няколко години сме свидетели на пренасочване на инвестиционния интерес, най-вече заради ултраниските основни лихвени проценти. Дори най-консервативните инвеститори, като германци и нидерландци, започнаха да търсят инвестиции във фондове и на пазари, а не в депозити. Това, макар и плахо, се случва и в България“, каза председателят на ръководството на „Елана финансов холдинг“.

Колчев спомена за двата принципни варианта за вложения - да поверим парите си на професионалисти, или да играем сами чрез брокер.

„Бих призовал всички поне да се консултират за това кой вариант от тези два да изберат, за да определят нивото на риск, срока на инвестицията и др.“, съветва финансовият експерт.

За пример той даде семейния вариант с малки месечни вноски, които са най-лесни за спестовните планове при взаимните фондове.

„Този вариант се предлага за по-дълъг период. Ако инвеститорът иска сам да се занимава, избира си брокера – канал за достъп до пазарите, и сам избира в какво да влага – в крайна сметка инвестирането никога не е било толкова достъпно – чрез телефоните си можем да инвестираме онлайн денонощно в цялото многообразие на активите“, изброи възможностите за избор Камен Колчев. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:14 | 03.09.22 г.
fallback