fallback

Защо потребителското доверие е важно?

Нагласите на домакинствата могат да дадат много информация за реалното състояние на икономиката и да повлияят на валутния курс

09:45 | 26.09.12 г.

Статията е подготвена с подкрепата на BenchMark Finance Воден от желанието да сме полезни на начинаещите трейдъри, екипът на Investor.bg стартира поредица от статии, които да покажат връзката между основните макроикономически показатели и валутните курсове.

В рамките на рубриката Първи стъпки във Forex ще се опитаме да дадем повече яснота за това как новините влияят на валутния пазар и кои са най-важните индикатори за състоянието на всяка икономика. Така ще бъде дадена основа на всеки, който има желание да се занимава с фундаментален анализ на валутния пазар.

Нагласите на потребителите са един от най-важните индикатори за състоянието на икономиката на дадена държава. Съществуват множество различни индекси, които се опитват да следят настроенията на потребителите – с различна методология и различен подход на изчисление. За да обясним влиянието на потребителското доверие, сме се спрели на икономиката на САЩ и индекса на Conference Board. Логиката на изложението обаче може да се приложи и към повечето други индекси, следящи нагласите сред инвеститорите.

Представете си, че си говорите със своя съсед в задния двор и вие му споменавате, че със жена ви си търсите нова кола, че се подготвяте да рефинансирате къщата си или че братът на жена ви наскоро е загубил работата си.

От своя страна съседът ви казва, че тъкмо са го повишили, жена му започва собствен бизнес  и дъщеря му си е купила нов компютър. Какъв анализ може да направи един икономист за стабилността на икономиката, базирайки се на вашия разговор със съседа? Ами, зависи каква е ролята на потребителското доверие във вашия разговор.

Споменаването на скорошни или предстоящи покупки на компютър и кола предполага голямо потребителско търсене. Вашият план да рефинансирате къщата си е положителен знак за бъдещето. Той подсказва, че сте уверен във способността си да изплащате бъдещи вноски по ипотеката.

Рефинансирането пък загатва възможността за по ниски вноски, което означава увеличение във вашия разполагаем доход. Повишението на съседа и новият бизнес на жена му са също положителни икономически индикатори.

Единствена отрицателна препратка в разговора е споменаването на уволнен човек. Но от останалата информация един икономист спокойно може да заключи, че потребителското доверие е високо. Това е изключително благоприятно за икономиката, защото в общия случай потребителите са тези, които движат икономиката.

Потребителско доверие

Да разгледаме случая със САЩ, тъй като това е най-голямата икономика в света, а американските потребители са известни с консуматорското си поведение.

Потребителското доверие в страната се измерва с Индекса на потребителското доверие (CCI) и е определено като степента на оптимизъм в икономиката, която потребителите изразяват чрез спестяване и харчене. 

CCI се изчислява от Conference Board и за първи път е публикуван през 1985 година. Тогава индексът стартира със стойност 100 пункта и от тогава тази стойност се променя месечно спрямо проучване сред домакинствата за тяхното мнение и прогнози за съответно текущото и бъдещето състояние на икономиката.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:28 | 13.09.22 г.
fallback