Ефектите от пандемията с коронавирус върху икономиката са многопосочни. Един от тях е свързан с преориентирането на покупките от традиционните магазини към онлайн поръчките от уюта на собствения дом. Логистичните компании трябва да доставят нарастващ брой стоки, купени по интернет. Разшири се и географията на предпочитаните от купувачите магазини. Днес спокойно може да се каже, че трансграничното онлайн пазаруване е част от “новото нормално”.
2020 г. беше година на големи промени както за обществото като цяло, така и за почти всички сфери на живота.
Към въздействието на пандемията от COVID-19 върху процесите в интернет търговията трябва обаче да се добавят и специфичните навици на т.нар. милениали (хората, родени през 90-те години на миналия век). Те станаха основните двигатели на глобалния подем на електронната търговия, защото за първи път на пазара навлиза поколение, което пазарува основно онлайн.
От друга страна, глобализацията и в онлайн търговията неимоверно разширява хоризонта на развитие и улеснява растежа на бизнеса. Тя обаче означава, че електронните магазини трябва да си партнират с куриерските фирми, за да доставят продуктите си не само вътре в страната, но и за международни доставки.
Така променящите се нужди на пазара, динамиката на световната икономика и използването на технологиите призоваха и логистичния пазар да отговори с промени, за да създаде нови възможности. Една от нуждите на пазара беше търсенето на по-бързи и по-достъпни международни решения за доставка не само в традиционния B2B сегмент, но и на типичните B2C куриерски пратки.
По данни на statista.com през 2020 г. глобалният обем на пратките възлиза на над 131 млрд. колети в тегловия диапазон до 31,5 кг. Нещо повече - прогнозите са за ускоряване на ръста и броят на пратките през 2026 г. да стигне 266 млрд. пратки.
Ръст бележат и обемите на доставки в страните от Източна Европа. Проучване от 2021 г. на apex-insight показва, че куриерският пазар за 2020 г. в 13 източноевропейски страни е над 6 млрд. евро. Общите онлайн продажби на дребно в Източна Европа достигат 29 млрд. евро през 2020 г., половината от тях са в Полша. Другите големи пазари за търговия на дребно в интернет са Чехия, Унгария и Румъния.
Тази тенденция носи ясни ползи за клиентите, които печелят от достъпа си до повечето възможности. Онлайн магазините също могат да се възползват от по-големия брой потенциални клиенти и възможността за продажби на чужди пазари, като използват бързи, изгодни и сигурни доставки.
В България „Спиди“, най-голямата куриерска компания на пазара с дял от над 25%, подкрепя сегашните и бъдещите си клиенти, като още през 2020 г. им предложи услугата Speedy CEE Economy, насочена към доставки в осем източноевропейски страни с впечатляващото общо близо 100-милионно население - Румъния, Гърция, Унгария, Хърватия, Словения, Словакия, Чехия и Полша.
Услугата е удобна и полезна както за развиващите се онлайн търговци и собственици на по-малък бизнес, така и за утвърдените вече компании в бранша в България. Освен удобството на най-развитата IT инфраструктура на куриерския пазар у нас, “Спиди” предлага на клиентите си и много добри цени за пратките им за Централна и Източна Европа. Малка пратка от България до Румъния струва 6,95 (с ДДС), до Гърция - 8,69 лв., като според това откъде се взима или докъде се доставя пратката има възможност и за допълнителни отстъпки.
Специално за онлайн магазините е предвидена допълнителна опция “Наложен платеж”, който остава един от предпочитаните начини за плащане в региона. Тъй като за доброто клиентско изживяване на купувачите е важно и времето за доставка, от “Спиди” предлагат и най-добрите транзитни времена за сухопътна доставка.
Специално разработена в подкрепа на бизнеса, Speedy CEE Economy е удобна и на изключително изгодни ценови нива услуга за онлайн магазините и малкия бизнес. Едно е сигурно - съвременните компании ще продължат и занапред да имат допълнителна нужда от сигурна доставка по целия свят.