fallback

С Грипен България освен най-модерните самолети получава и огромни шведски инвестиции

Изтребителите са доказано напълно оперативно съвместими с НАТО за всеки тип операции

09:31 | 21.12.18 г.
Автор - снимка
Създател

Един от кандидатите с оферта за нови изтребители за военновъздушните сили на Българската армия е шведската компания SAAB със своите "Грипен". Как обаче изглежда тя всъщност, отговарят от компанията.

- Какво включва офертата за "Грипен"?

- Офертата за "Грипен" включва 10 нови изтребителя, които отговарят на абсолютно всички изисквания, които България е поставила. Освен това те са в рамките на поставения от парламента бюджет и могат да бъдат доставени в рамките на определеното за доставка време. Също така офертата включва и пакет за индустриално сътрудничество, който ще гарантира създаването на стотици високотехнологични работни места в България, както и ще укрепи българската отбранителна индустрия. Предстои и изграждането на два нови хангара във въздушната база в Пловдив. Тоест това, което Грипен поема като ангажимент по отношение на сроковете за доставка, останалите го декларират само като намерение.

- Какви подобрения са включени в офертата от шведска страна?

- Чрез оптимизирането на логистичния пакет и чрез обвързването на България с други потребители на "Грипен" в Европа, включително и с Швеция, успяхме да предложим 10 самолета вместо 8. В същото време запазваме и пълната функционалност на самолетите – т.нар. air to air и air to ground. Това ще даде на България много по-високи оперативни възможности.

- Защо България трябва да избере "Грипен" пред Ф16?

- Преди всичко "Грипен" е изключително способна платформа с най-новите радарни технологии и единственият, който може да предложи на България най-модерната ѝ ракета - Метеор. "Грипен" е единственият нов самолет, предлаган на България, който съществува днес и който не е във фаза на разработване, което минимизира непознатите рискове и разходи. Освен това оптимизираната оферта включва 10 Грипен самолета вместо 8 и все още е под необходимия бюджет. Това е огромен позитив за българските данъкоплатци. България ще плаща по-малко за повече. Увеличеният брой самолети, заедно с факта, че избирайки "Грипен", България би могла да спре разходите по обслужване на MiG 29 няколко години по-рано, ще доведе до ползи за държавния бюджет на България в рамките на до половин милиард лева.

- Някои хора казват, че "Грипен" не са съвместими с изискванията на НАТО, как ще коментирате тези твърдения?

- Нека бъде съвсем ясно: "Грипен" е доказано напълно оперативно съвместим с НАТО за всеки тип операции! Той се използва в Чехия и Унгария - членове на НАТО, които са напълно ефективни и надеждни партньори в колективната сигурност на Алианса.

- Какви биха били ползите за българската икономика от сделката за "Грипен"?

- Швеция е една от малкото страни, които увеличават своите преки чуждестранни инвестиции в България. Шведските компании са разкрили работни места за около 10 000 българи. Също така, заедно с българската индустрия, SAAB ще създаде Регионален център за подкрепа на "Грипен" в България. Това всъщност е голямо събитие. Центърът за поддръжка има потенциала да поддържа и обслужва и други страни потребители на Грипен. Това са още нови работни места, технологичен обмен и допълнителни приходи за българската икономика. SAAB ще се погрижи да предаде реални знания и технологии на България, като това ще създаде нови висококвалифицирани работни места.

- Какво бихте казали на всички, които говорят за значимостта на близките отношения със САЩ?

- Близките отношения и на България, и на Швеция, със САЩ имат своята дълга и стабилна история. Те не биха се влошили от това, че България би избрала най-доброто за своята авиация, икономика и разход за данъкоплатците. Напротив - просперитетът на България е ключов компонент на националната сигурност и това би трябвало още повече да развие двустранните отношения с партньор като САЩ.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:46 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Специални предложения виж още