Търсенето на „Мелиса“ - устройството за контролиране на климатиците за 119 лв., е толкова голямо, че стартъпът Melissa Climate е продал всички 200 налични устройства за седмици. Това призна самият създател на младата компания Любомир Янчев в рамките на Клуб Investor "Иновации и предприемачи", който се проведе в Гранд Хотел София.
В момента компанията, която работи с дистрибутори на климатици и трима партньора в София и един във Варна, произвежда втора по-голяма партида.
До десетина дни Melissa Climate започва продажбите в Испания чрез собствен уеб сайт и с подкрепата на местна дигитална агенция, а в момента текат преговори за продажбата на 30 000 устройства в Турция.
Как се ражда идеята
„Преди година стартирах моя собствена компания заедно с двама колеги, която се фокусира върху оптимизирането на работата на климатиците и правенето им по-умни. Това беше дълго пътешествие, тъй като две години по-рано бях започнал с по-грамадна идея за това да управляваме всички уреди в дома - осветление, климатици, щори, телевизори, с гласови команди, като и това започна като ученически проект“, разказа младият предприемач.
Тогава Melissa Climate попада в инкубатора на Deutche Telekom Hubraum в Полша, където Янчев е посъветван да се концентрира върху решаването на един специфичен проблем.
„След това осъзнах, че трябва да се фокусирам само върху един предмет и реших това да е климатикът“, признава той. Компанията намира „двама прекрасни инвеститора, които видяха потенциала“. По думите на Янчев Melissa Climate е единствената българска стартираща компания, която е реализирала готов хардуерен продукт за пазара.
Иновация, но не съвсем
Идеята на Янчев не е напълно непозната. „Бих се притеснил, ако нямаме конкуренция. Това означава, че никой друг не е видял потенциал“, признава младежът.
Основните конкуренти са германците Tado и израелците Sensivo. Отличава ги цената на продуктите и гъвкавостта. Tado продава устройството си за 179 евро за брой, а Sensivo – за 199 долара. Българската „Мелиса“ струва 119 лева.
Но и това не е всичко - финландците поддържат 150 модела климатици, а българската компания – около 1000, като в рамките на седмица може да се добавя всеки един модел.
Повече – във видеото!