Кои са традиционните източници на финансиране за българските компании? Как те управляват ликвидността си?
Това са само част от въпросите, чийто отговор ще потърсят финансови директори и специалисти по време на Клуб Investor.bg „Финансов мениджмънт“.
В дискусиите активно участие ще вземе Вяра Иванова, която е инвестиционен мениджър в ЕЛАНА Фонд Мениджмънт. Ето какво сподели тя преди участието си в Клуб Investor.bg на 20 октомври.
- Кредитната активност сред компаниите расте от началото на годината. По данни на БНБ към август сумата, която банките са отпуснали за нефинансовия сектор, е с 2,9% повече спрямо същия месец на миналата година. На какво отдавате този факт?
Ръстът е много анемичен и отчита забавяне от юни месец насам, което може би се дължи на влошената макро среда. Като цяло не се наблюдава особено съживяване в кредитирането в България, а напротив - банките продължават да трупат големи ликвидни позиции.
Към края на август ликвидните активи са близо 30% от всички активи на банковата система. През първото тримесечие на 2014 г. бе отчетено най-високото тримесечно нарастване на експозициите към предприятия в сравнение с предходните четири тримесечия.
- По-взискателни ли са банките, когато отпускат фирмени кредити, или са облекчили условията си?
По-скоро са станали по-взискателни заради влошената макро среда, липсата на сигурност и доверие, както и слабостта, която показват институциите. Няма усещане за върховенство на закона или за надежден контрол над корупционните практики.
Като цяло равнищата на лихвите по кредитите за бизнеса и за домакинствата в България остават едни от най-високите в Европейския съюз, което оказва възпиращ ефект върху възстановяването и растежа на икономиката на страната. Това коментира и главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Левон Хампарцумян.
По време на конференцията Forbes CEE Forum в Букурещ той посочи, че според техен анализ сред основните причини за високите цени на заемите са политическата несигурност и институционалната слабост, които заплашват да парализират администрацията и да направят икономиката неуправляема.
- Ситуацията пък на борсата е такава – липсват компании, които желаят да станат публични, но тези, които вече са, се финансират чрез нови емисии на акции и облигации. Какви са текущите предизвикателства пред финансите на компаниите, които решават дали да излязат на борсата?
Когато една компания решава да стане публична, то това е стратегическо решение. Свързано е с позитивите, които тя получава в дългосрочен план – нейната пазарна оценка и прозрачност й дават съвсем различна позиция пред банки и различни инвеститори, към които би се обърнала за финансиране или други партньорства.
Вярно е, че няма опашка от компании, които да желаят да използват Българска фондова борса като източник за финансиранe, основно защото нашата борса не предлага достатъчно ликвидност. В допълнение собствениците на български компании нямат желание да предоставят голям фрий флоут, с което да привлекат инвеститори.
Вижда се че към всяка емисия нови акции на компания с перспективно развитие има голям интерес от участниците на пазара, както институционални, така и индивидуални инвеститори.
- Кои са алтернативните източници за финансиране на компаниите?
Ако говорим за алтернативни на банковия кредит източници на финансиране, в общи линии българският бизнес много разчита на европейските фондове за своите инвестиционни проекти. По данни от правителствен доклад от миналата година икономиката на България разчиташе точно на тези средства, за да не изпадне в рецесия като, например, за 2012 г. 80% от растежа на брутния вътрешен продукт (БВП) е благодарение на еврофондовете.
Но по-малко използвани източници са облигационните емисии, дяловото финансиране и увеличението на капитала чрез борсата. Разбираемо е, че дяловото финансиране не е много популярно предвид малкия размер на българските компании. За собствениците все още е трудно да се разделят с дял от бизнеса си, за да влеят нов капитал.
Но облигационните емисии - както търгувани на българската борса, така и чрез частно пласиране - са добър източник за свежи пари. Естествено, в развитите икономики фондовата борса много активно се използва за финансиране на бизнеса, тъй като има дълги традиции. При нас това стана популярно за добрите компании от 2006 г. насам.
- По какви начини компаниите управляват ефективно ликвидността си?
Най-голямото предизвикателство за финансовия мениджмънт на бизнеса е, че трябва винаги да търси баланс между трупане на ликвидност и инвестиция за растеж. Спецификите са различни според секторите, в които работят компаниите, но като цяло търсенето на този баланс е във всяко решение на мениджъра, както и в избора на финансови варианти.
В последните години, когато кризата сви възможностите за ликвидност на компаниите, започна тенденцията те да ползват ниско рисковите инвестиционни продукти като взаимните фондове. Със спада на лихвите върху депозитите фондовете им дават удобен вариант за диверсификация, защото имат постоянен достъп до средствата си и винаги могат да увеличат наличните си краткосрочно оборотни средства.
Регистрирайте се за събитието тук
Клуб Investor.bg се провежда със съдействието на СИБАНК, ЕЛАНА Фонд Мениджмънт, LLP Dynamics – XAPT, Корадо България и Джулиани ЕООД.
Институционални партньори на клуб Investor.bg са Индустриален холдинг - България, БФБ-София, Bulgaria ON AIR, Дакси и Германо-българска индустриално-търговска камара (ГБИТК).