Секторът на кредитирането е изправен пред не особено бляскави перспективи с оглед на факта, че компаниите са изправени пред необходимостта да намаляват дълговете си, а потребителите не са склонни да вземат кредити и по-скоро се стремят към спестяване.
Този извод се очерта по време на поредната среща на Клуб Investor.bg, която се проведе вчера. Събитието бе посветено на тенденциите в кредитирането, перспективите пред банковия сектор и отражението на гръцката криза върху него и събра водещи банкери, кредитни консултанти и анализатори. Според Атанасиос Петропулос, председател на Управителния съвет и главен изпълнителен директор на Емпорики Банк България ЕАД, при старта на кризата през 2008 г. банките са се обърнали към държавните ценни книжа като спасително убежище и иронията е, че сега тези инвестиции им тежат.
Той окачестви българската банкова система като стабилна с 26% ликвидност и 17% капиталова адекватност. Капиталовата адекватност според него е висока, тъй като мажоритарните собственици на банките не са гласували дивиденти, каквато е била и молбата на БНБ.
В момента компаниите са подложени на сериозен натиск да намалят финансовата си задлъжнялост. В годините на икономически бум корпоративният сектор е натрупал доста дългове и поради тази причина сега няма желание за увеличаване на инвестициите. Такова мнение изказа главният икономист на УниКредит Булбанк Кристофор Павлов.
Секторът на домакинствата се радва на изобилна ликвидност на фона на стабилния темп на растеж на банкнотите и монетите в обращение и банковите депозити. „Логично това спестяване води до спад в потребителските разходи, което добре се илюстрира от факта, че търговията на дребно и индивидуалното потребление са дълбоко в отрицателна територия спрямо годините на бума“, изтъкна той.
Поради тази причина битката за клиенти, която водят банките, се насочва все по-осезаемо към потребителите. Като основен проблем, който подкопава възстановяването на българската икономика, в момента се очертава недостатъчното търсене – както от страна на бизнеса, така и от страна на домакинствата, посочи Павлов. Според неговите изчисления може да мине още поне една година преди домакинствата отново да проявят желание за по-големи разходи и повече заеми.
Компаниите пък ще бъдат още по-предпазливи в увеличаването на капиталовите разходи и заетостта, обясни икономистът.
Според Борис Димитров, управител и собственик на Кредит Навигатор, през последните години моделът на поведение на потребителите се променя значително. Посоката, в която това става, е към по-голяма предпазливост в покупките и стремеж към спестяване.
„Потребителите преминаха от модела „аз искам“ към модел „аз имам нужда“, посочи Димитров. Това означава, че покупките се обмислят далеч по-внимателно и че се бяга от задлъжняване, смята специалистът.
Подобни тенденции посочи и Деян Василев, управвител на КредитЛанд и Моите пари. Според него в момента най-облагодетелствани са онези домакинства, които могат да спестяват и да се възползват от все още атрактивните лихвени проценти, които банките предлагат по депозитите.
Василев обясни, че нивото на лошите и преструктурирани кредити, което е около 22%, е доста притеснително. Интересно наблюдение, което той сподели, е фактът, че банките продължават да оперират с нелош марж между лихвените проценти по кредитите и депозитите, който се е запазил през последните години въпреки проблемите на банковия сектор.
Мнението на Василев е, че не може да се очаква някакъв съществен ръст на кредитирането през следващите години. Сред причините за проблеми в сектора, които посочи той, е и присъствието на много кредитополучатели в списъците на Централния кредитен регистър като неизрядни платци, като наред с недобросъвестните лица там имало и голям брой хора, които временно са попаднали в затруднение, а вече са платежоспособни.
Сред лекторите на Клуб Investor.bg бе и Добрин Миревски, директор бизнес развитие в ЕОС Матрикс. Той посочи, че сред проблемите пред компанията, която е фокусирана в управлението на просрочени вземания, са скъпите съдебни процедури за събиране на дългове.
Миревски илюстрира това с пример, в който за да се събере кредит, който вече е лош и по който са направени доста разходи, се начисляват значителни административни такси, без да е ясно, дали в крайна сметка ще се стигне до погасяване на вземането.
Снимки от събитието може да разгледате тук
Очаквайте на видео акцентите от изказванията на лекторите
Клуб Investor.bg се осъществява благодарение на: Emporiki bank Credit Agricole Group, генерален спонсор