Решението на Канада да затрудни Boeing в търга за покупка на над 80 нови самолета може да тласне продажбата в ръцете на Lockheed Martin, смятат експерти в сектора на отбраната, цитирани от Ройтерс.
Във вторник Отава се отказа от плановете си да купи 18 самолета Boeing, намеквайки, че компанията е в неизгодна позиция за спечелването на търга за подмяна на 88 канадски самолета. Шансовете могат да се променят, само ако американският производител се откаже от претенциите си към канадската копания Bombardier Inc.
През миналата седмица от Boeing заявиха, че няма да оттеглят обвиненията си в дъмпинг срещу канадския концерн. Американският производител също така заяви, че в светлината на намалените си шансове може изобщо да не се включи в търга за подновяване на канадските самолети.
Според един от източниците на Ройтерс към момента Boeing има много малки шансове да получи договора. Той също така отбеляза, че канадските военновъздушни сили търсят американски изтребители, за да могат да работят по-лесно с щатската армия.
Освен Lockheed Martin други кандидати за поръчката са европейският авиационен концерн EADS със своите изтребители Eurofighter Typhoon, както и френският Dassault Aviation SA със своя Rafale.
Според друг източник на Ройтерс технологията на европейските самолети вече ще е остаряла до 2040 г. „Колкото по-дълго време отнеме този процес, толкова по-малко ще станат опциите на правителството и шансовете на европейските изтребители ще намалеят дори повече“, посочва запознатият.
Според официални данни покупката на летателните апарати ще струва между 15 и 19 млрд. канадски долара (най-малко 11,7 млрд. щатски долара) и ще е най-голямата инвестиция във военновъздушните сили на страната за последните 30 години.