Цената на лития показва признаци на загуба на инерция - поне в Китай - след нажеженото рали, което изстреля стойността на белия метал до нива, които милиардерът и главен изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск нарече "безумни".
Търгуваният в Китай литиев карбонат, който поскъпна с близо 500% през последната година, поевтиня леко в понеделник, продължавайки периода на стабилизация през последната седмица, според данни на Asian Metal Inc., цитирани от Bloomberg.
Проблемите на Китай с коронавирусните огнища отново разтърсиха веригите на доставка по отношение на компонентите и суровините за електромобилите, като отдръпването на купувачите заради високите цени допълнително влошава перспективите за търсенето на метала.
„Търсенето надолу по веригата отслабва, тъй като пандемията нарушава производството на автомобилните компании в Китай и нивата на запасите остават високи при производителите на батерии“, коментира Мария Ма, анализатор в Shanghai Metals Market. "Компаниите също са притиснати от повишените цени на лития и съществува силна ценова съпротива", добавя тя.
Редица международни концерни, в това число Tesla Inc. и Volkswagen AG, бяха принудени да спрат производството в заводите си в Шанхай след наложената от местните власти двустепенна блокада.
Производителят на електромобилни батерии Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) изолира своите работници чрез схема на затворен цикъл в основната си фабрика в Ниндъ.
Продължаващата блокада в Шанхай, финансов център на Китай, заплашва да свие общите продажби на електромобили за тази година и да облекчи очаквания дефицит на пазара на литий, според Алис Ю, старши анализатор по въпросите за металите в S&P Global Commodity Insights. Все пак цените на лития, търгуван в Китай, могат да получат подкрепа в краткосрочен план, тъй като логистичните проблеми рискуват да ограничат вноса на суровини за рафинериите и потребителите надолу по веригата, добавя тя.
В началото на април Илон Мъск написа в Twitter, че Tesla обмисля самостоятелен добив и обработка на метала, за да избегне някои от рисковете, които съществуват на глобалния пазар. Автомобилните производители в Китай се сблъскват с нарастващи разходи за суровини и някои от тях повишиха цените на своите продукти в отговор на това.