Украйна може да облекчи ограниченията си за износа на пшеница още следващия месец, ако се види, че пролетната сеитба напредва достатъчно. Въпреки това капацитетът за износ остава ограничен, като някои пристанища остават затворени заради сраженията, съобщават властите в страната, съобщава Bloomberg.
Кабинетът по всяка вероятност ще обсъди дали може да премахне изискването за лиценз на доставчиците, за да се продава пшеница в чужбина през април, след като направи оценка за евентуалната реколта и гарантира, че тя ще е достатъчна за гарантиране на нуждите на страната, каза Тарас Качка, заместник-министър на икономиката в интервю за Bloomberg News.
През март правителството въведе лицензите, за да ограничи износа на основни земеделски суровини като пшеница, царевица, слънчогледово олио, птиче месо и яйца след инвазията на Русия от края на февруари. Ограниченията върху износа на царевица и слънчогледово олио обаче бяха премахнати миналата седмица, тъй като страната се е запасила с достатъчно количества, а земеделските производители се нуждаят от нови средства за поддържане на дейността си.
„Надяваме се, че ще можем да подновим износа и за пшеницата“, каза Качка. „Сеитбата започна и, да стискаме палци, ще е възможно най-добра. Щом веднъж видим каква ще е прогнозата за тазгодишната реколта и какви ще са нашите местни резерви, ще вземем балансирано решение“, коментира той.
Според изчисления на земеделското министерство размерът на земята за посеви може да намалее с 30 до 50 процента спрямо миналата година.
Друго препятствие за Киев е как да бъдат доставяни културите, тъй като повечето от южните пристанища в страната са блокирани от руски сили в Черно и Азовско море. Но дори и при такива условия, доставчиците са успели да изнесат над 1 млн. тона царевица и 300 хил. тона пшеница от началото на март, посочва Качка.
Правителството в Киев обмисля пренасочване на износа към пристанища под украински контрол близо до границата с Румъния, откъдето товарите могат после да отидат още на запад през Дунав. Проблемът обаче е с украинските железници, които могат да пренасят само няколко хиляди тона месечно при сегашните условия и това е много под обемите, които обикновено могат да бъдат изнасяни през пристанищата, по данни на компанията за пазарни проучвания UkrAgroConsult.