Инвазията в Украйна породи много важен въпрос за търговците на горива в Европа: трябва ли да бъде позволено референтните цени в региона да отразяват цената на товарите с дълбока отстъпка от Русия или не?
Отговорът на този въпрос не е прост - европейските купувачи сами си налагат рестрикции да купуват руски петрол след началото на войната, въпреки че няма законова пречка пред сделките, пише Bloomberg.
горива
Въпросът е важен, защото нещо трябва да подкрепи както дългосрочните, така и краткосрочните договори за търговия с горива, защото са заложени милиарди долари.
Потенциалният мащаб на разкола стана очевиден в сряда на северозападния европейски пазар на суров нефт за производство на бензин и пластмаси.
Shell Plc., най-голямата петролна компания в Европа, която избягва руските доставки, беше готова да плати 12 долара за тон над регионалния показател, за да си осигури пратка. Офертата на компанията съдържаше важно предупреждение - повече от половината от всичко, което тя купи, не трябва да идва от Русия.
Според запознати с търговския прозорец, организиран от S&P Global Platts, продавачи не е имало.
За разлика от тях Gunvor Group, друг търговец, предлага същия продукт без ограничения за произход. С други думи, може да достави руски петрол, ако се намери желаещ купувач. По същество компанията предлага същото гориво, което Shell търси на цена от 13 долара за тон по-ниска от тази, на която Shell наддава. Купувач не се е появил.
Това повдига въпроса каква е реалната цена на суровия нефт.
Platts събира жизнеспособни оферти и сделки, за да публикува сравнителни цени на горивата и петрола. Според данните доставките от Русия могат да бъдат включени за целите на определяне на цените.
В известие от 22 март компанията посочва, че нейните „оценки на цените отразяват петролни продукти с открит произход“ и че „публикуваната информация за оферти купува, продава и реални сделки, която се отклонява от стандартите на Platts, може да подлежи на нормализиране на базата на произход и в зависимост от степента на отклонението може да не бъде напълно отразена в крайната оценка“.
Ситуацията повдига въпроса какво ще стане, ако няколко търговци се стремят да продадат милиони тонове доставки, които са – за някои потенциални купувачи, по същество некупуваеми.
Shell също търси дизел в Северозападна Европа и в Средиземно море със същото предупреждение – не купува гориво с произход от Русия. Доставеният продукт ще се счита за руски, ако 50% или повече от него са произведени там.
Така че каква е реалната цена на дизела, ако друг търговец се стреми да продаде руски дизел на по-ниски цени и няма желаещи купувачи?
Времето ще покаже, но нещата ще останат нестабилни за продължителен период от време.
преди 2 години Юрка и в другата статия го написах - Целият износ на CNG от УСА Катар и Австралия не е достатъчен да замести руският газ - Как реши че преговорите ще са равностойни и в полза на ЕС? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Изобщо не ме интересува руския пазар- интересува ме само едно единствено нещо- Р. България- моята Родина и държава по постоянно местоживеене, да се освободи от руската енергийна зависимост. Газът за България ЩЕ БЪДЕ ЕВТИН, защото ЕК ще договаря цената на газа от името на ВСИЧКИ 27 държави, като ги представлява- цената на газа за България ще е ЕДНАКВА с цената на газа за германия- ако германия изобщо иска да купува руски газ. Много е просто. На газпром, като не му изнася-О.К.- просто няма да продава руски природен газ в държава- член на ЕС. Да си продава на Сърбия, колкото си иска, на каквато цена си иска, а транзитните такси за транзитиране на газа за Сърбия, ги събира БЪЛГАРИЯ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Консумацията на газ няма много общо с цената му просто защото всяко плащане за газ може да става само със внос на стоки на руския пазар, а не чрез внос на евро или долари в банкови сметки, които не могат да се похарчат за това или онова. Малка България не продава абсолютно нищо на руския пазар и затова газът и никога не може да бъде евтин без значение каква формула за ценообразуване се ползва. Сърбия от своя страна търгува със Русия и затова газът и е евтин. Търговският дефицит на ес спрямо Русия трябва да стане 0 от 500 милиарда евро годишно сега значи еврото трябва да стане много по-евтино в рубли за стане това. Санкциите влошиха още повече позицията на ес и това значи още по-евтино евро. Цена от 4000 евро за руския газ е справедлива на този етап и 3000 лв сметка за ТЕЦ месечно на двустаен в столицата също е добра оценка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Съществуващата европейска газова инфраструктура може да послужи занапред за пренос на водород БРЮКСЕЛ, 25.03.2022 21:47 (БТА) Съществуващата европейска газова инфраструктура може да послужи занапред за пренос на водород, заяви днес председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен след края на двудневното заседание на Европейския съвет. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Премиерът: ЕК ще преговаря с Газпром от наше име (ВИДЕО)25 март 2022 20:34 дарикнюз "Идеята да купуваме заедно газ от трети страни, включително и от Русия, се осъществи като план. Не е задължително да се участва в този механизъм, но които страни, а то доста страни искат, ще бъдат включени. Това означава, че Европейската комисия ще преговаря с "Газпром" от наше име. Това вече е съвсем различно, отколкото една малка България с малка консумация да отива и да преговаря си гигант, като "Газпром", обясни Петков и допълни: "Включи се и идеята за потенциален таван на цените, но това ЕК трябва да анализира. При всички случаи това, че ще може да преговаряме заедно страните, променя изцяло играта с това кой колко пазарна сила има в тези преговори. Сега вече ние отиваме заедно и казваме - искаме по-добри условия, искаме по-добри цени. Това е особено важно за България. Както знаем - договорът ни изтича тази година". "Сега, когато 75% руския газ идва в ЕС, те вече няма къде да ходят. Ще трябва да преговаряме на равни начала по съвсем различен начин. Това беше огромна победа за българския интерес в този момент", каза още министър-председателят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Ами колите ми не питат с какъв произход е бензина и дизела, само викат сипи още отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 години Слава Украине!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар