Забавилият се икономически ръст на Китай ограничава покачването на цената на европейския сорт Брент към най-високото ѝ дневно равнище от 2014 г. насам, пише Bloomberg.
Цената на американския суров петрол West Texas Intermediate (WTI) се покачва с 0,81%, или 0,68 долара, до 84,5 долара за барел.
Фючърсите в Лондон, които отбелязаха четвърта поредна седмица на ръстове в петък, поскъпват с 0,58% до 86,56 долара за барел. Цената на петрола се движеше близо до седемгодишен връх, преди да ограничи ръстовете след публикуваните данни за Китай. Малко по-рано цената на Брента се бе покачила до 86,71 долара - само 4 цента по-малко спрямо най-високото ниво от октомври 2014 г. насам.
Ръстът на брутния вътрешен продукт (БВП) на Китай се е забавил през последното тримесечие на 2021 г., което дава повод централната банка да повиши лихвения процент за пръв път от почти две години.
Пазарната структура на суровината обаче формира бичи модел, който сигнализира за нарастващо затягане на предлагането. Високите цени са оправдани и фючърсите може още да поскъпнат, смята топ независимият трейдър Vitol Group.
Източник: Bloomberg
Цената на „черното злато“ се е покачила с над 10% от началото на годината, отчасти заради прекъсвания в производството сред някои от страните членки на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) и нейните съюзници, познати като ОПЕК+, в т.ч. и в Либия. Международната агенция по енергетика (МАЕ) заяви миналата седмица, че търсенето е по-силно от очакваното, а физическият пазар процъфтява, докато купувачите загърбват разпространението на омикрон щама.
„Петролът е оставил последната вълна на коронавируса зад гърба си. Растящият дефицит на ОПЕК+ [на доставките на петрол] спрямо целите за добив и нарастващите геополитически опасности за доставките подкрепят бичите настроения“, каза основателят на Vanda Insights в Singapore Вандана Хари.
"Политиките на Китай за нула случаи на коронавирус вероятно ще гарантират, че няма да има огнище на омикрон, което да е достатъчно голямо, за да намали значително потреблението на петролни продукти“, каза ръководителят за Азия в Vitol Майк Мюлер. „Не сме близо до това да видим значителен удар върху търсенето в Китай“, смята експертът.
Разпространението на омикрон и на другите варианти на коронавируса обаче все още оказват негативно влияние в някои региони. Дневните продажби на бензин и дизел в Индия са се свили с 14% и за двата вида гориво през първата половина на януари на месечна база, след като ръстът на новозаразените намали трафика.
* Към 9:40 ч. българско време