САЩ разполагат с достатъчно запаси от литий, мед и други метали, за да изградят на местно ниво милиони електрически превозни средства, но нарастващата съпротива срещу новите миннодобивни проекти може да принуди страната да продължи да разчита на вноса на тези елементи и да забави ход на своя преход към електрическа мобилност, пише Ройтерс.
Напрежението подчертава дилемата, пред която ще бъдат изправени САЩ през 2022 г., в рамките на която американските политици се надяват да видят технологични и производствени пробиви от страна на традиционни концерни като Ford Motor Co. и General Motors Co.
Президентът на САЩ Джо Байдън сигнализира по-рано тази година, че предпочита да разчита на съюзници за металите, необходими за електромобилите, като част от стратегия, предназначена да се хареса на природозащитниците. Това означава, че американските автомобилни производители ще трябва да се конкурират със своите чуждестранни съперници за доставките на метали.
Вносът на метали в САЩ обаче може да увеличи емисиите на парникови газове чрез увеличаването на доставките от отвъдграничните мини до преработвателните съоръжения, повечето от които са ситуирани в Азия, като по този начин обезсмислят част от идеята за налагане на електромобилите.
Анализ на Ройтерс установи, че предложените проекти за добив на метали в САЩ могат да произвеждат достатъчно мед за изграждането на повече от 6 милиона електрически коли, достатъчно литий за изграждане на повече от 2 милиона електромобила и достатъчно никел за изграждане на повече от 60 000 електрифицирани превозни средства.
Оценките се базират на обема на минералите, използвани за направата на Model 3 на Tesla Inc., най-популярният електромобил в света, според проучване на Benchmark Mineral Intelligence. Други видове електромобили използват различни количества от тези метали, в зависимост от дизайна.
„Ако не започнем да изграждаме нови мини през следващата година, тогава няма да имаме суровини в страната, за да поддържаме производството на електромобили“, изтъква Джеймс Калауей от ioneer Ltd.
През август Байдън издаде изпълнителна заповед, според която делът на електромобилите от общите продажби на нови коли в САЩ трябва да достигне поне 50% до 2030 г.
Досега Вашингтон предлагаше объркващи насоки на своята миннодобивна индустрия. Например, Службата за риболов и дивеч е готова да определи за застрашено рядко цвете, намерено на в рамките на литиевата мина на Ioneer в Невада, стъпка, която може да попречи на осигуряването на разрешително за добив. В същото време Министерството на енергетиката трябва да реши дали да отпусне на компанията повече от 300 милиона долара за изграждане на мината.
Противниците
Други предложени миннодобивни проекти са изправени пред съпротива от местни групи, животновъди или природозащитници, подчертавайки ескалиращото напрежение на местно ниво в САЩ.
В началото на 2022 г. федералните съдии трябва да се произнесат по две отделни дела, свързани с това дали разрешителните за изграждане на мини, предоставени от бившия президент Доналд Тръмп на Lithium Americas Corp. и Rio Tinto Plc., трябва да бъдат отменени.
В Минесота щатските регулатори преценяват дали разрешителните, издадени на PolyMet Mining Corp., която е контролирана от Glencore Plc., трябва да бъдат отменени или преиздадени. Мината на PolyMet ще стане основен производител на никел, точно когато единствената действаща мина за никел в САЩ се очаква да бъде затворена до 2025 г.
В Северна Каролина неуспехът на Piedmont Lithium Inc. да привлече на своя страна местните собственици на земя може да струва на компанията търсените разрешителни.
Самият Байдън предприе стъпки през октомври, за да блокира проекта за изграждане на мина за мед и никел на Twin Metals в Минесота за 20 години. Предложената подземна мина трябваше да се превърне в основен доставчик на мед в САЩ за изграждането на електромобили, които използват два пъти повече от червения метал в сравнение с превозните средства с двигатели с вътрешно горене.
Въпреки тази стъпка Белият дом работи, за да подчертае подкрепата си за определени проекти за добив на метали за електромобили, включително предложената от Lithium Americas литиева мина и геотермален литиев проект в Калифорния, финансиран отчасти от General Motros.
Администрацията също така рекламира сделка на Tesla за доставка на литий с Piedmont, въпреки че това споразумение беше блокирано по-рано тази година.
Много от миннодобивните проекти се радват на силна подкрепа от профсъюзите, които често са в противоречие с екологичните групи, които се надяват да блокират изграждането на нови мини.
Целта на Байдън за стимулиране на електрическата мобилност „означава добре платени работни места в рамките на профсъюзите в перспективни миннодобивни операции, които едновременно ще доставят минерали за батерии и ще опазват околната среда“, посочва Том Конуей, ръководител на United Steelworkers, профсъюз, който представлява някои американски миньори.