Петролното потребление се възстановява в някои от най-големите световни икономики, като на някои места дори задминава предпандемичните си нива.
Търсенето в Китай, най-големият потребител на енергия в света, ще е с 13% по-голямо през четвъртото тримесечие на 2021 г. спрямо същия период на 2019 г., показват данни на консултантската компания SIA Energy. В същото време продажбите на гориво в Индия продължават да се възстановяват и през август, а американското търсене на петролни продукти наскоро отчете нов рекорд.
Това подобрение на потреблението в двата азиатски гиганта и в САЩ дава тласък на цените, които са нагоре с около 40% от началото на годината. На този фон групата на OPEC+ реши да продължи с изпълнението на плана си за възстановяване на добива, посочвайки, че очаква затягане на пазара към края на годината.
“Най-лошото за азиатското търсене на гориво приключи и ще наблюдаваме меко възстановяване на търсенето на петрол през идните месеци”, посочи Сенгик Тее, анализатор в базираната в Пекин SIA. По думите му цялостното потребление ще бъде водено от над 20-процентен скок в използването на бензин следващото тримесечие спрямо нивата от 2019 г.
Макар моторните горива да подхранват възстановяването, тъй като повече хора поемат на път след блокадите, ситуацията за някои от другите петролни продукти не е толкова положителна. Потреблението на самолетно гориво остава по-слабо заради липсата на международни полети. Консумацията на дизел в Индия пък е намаляла заради сезонни фактори, въпреки че търсенето в Китай се очаква да нарасне с 4% през следващото тримесечие спрямо 2019 г., посочват от SIA.
При камионите и строителството активността в Индия обикновено намалява от юни до септември заради мусоните. Това се отразява на търсенето на дизел - най-популярното гориво в страната, преди да се увеличи отново към края на годината заради събирането на реколтата и празниците.
“Продадените обеми петрол вече минаха нивата преди Covid, като дизелът вероятно ще ги достигне през следващите два до три месеца”, посочи Шрикант Мадхав Вайдя, председател на Indian Oil Corp., най-голямата в страната за рафиниране.
Индийските компании за преработка обаче ще имат ограничен потенциал за увеличение на капацитета този месец, тъй като не могат да се справят с излишъка от дизел, който се получава от производството на бензин, казва Сентил Кумаран от консултантската компания FGE. Повратната точка може да е през октомври, като обемът може да нарасне над 5 млн. барела на ден към края на годината.
В същото време обемите в Китай растат още повече, като китайската държавна Sinopec е рафинирала най-много суров петрол от 11 месеца през август, показват данни на местната консултантска компания SCI99. Но активността при частните рафинерии в провинция Шандун е малко над 70% от капацитета заради правителствени рестрикции в сектора.
И все пак на фона на съобщенията на някои от най-големите азиатски икономики за десетки хиляди нови случаи на коронавирус на ден някои опасности за търсенето остават.
“Рискът от възобновяване (на огнищата на пандемията - бел. ред.) е притеснение, което вградихме в нашите прогнози, особено за многолюдни страни като Индия и Индонезия”, посочва Циулин Чен, анализатор в енергийната консултантска компания Wood Mackenzie. “Засега най-лошото за азиатското търсене на петрол свърши, но рисковете остават”, коментира тя.