Преди месец Международната агенция за енергетика (МАЕ) публикува обнадеждаващ доклад, че правителствените субсидии за изкопаемите горива намаляват с повече от 40% през 2020 година. Това беше добра новина на фона и на спада от 30%, отчетен през 2019 година, пише Bloomberg.
Но тези данни не означават автоматично, че държавите намаляват своята подкрепа за индустрията. Две са причините за това намаление - голямото свиване на потреблението по време на пандемията и спадът на цените, посочва още агенцията.
Подкрепата е много по-съществена от директните субсидии и обхваща инвестициите, направени от държавните компании, данъчни облекчения, държавни гаранции и опрощаване на концесионни плащания.
Изчисленията на Bloonberg NEF сочат, че държавите от Г-20, групата на най-развитите в индустриално отношение страни, все още подкрепят държавните енергийни компании, които са и често монополисти по отношение на енергийните доставки.
Източник: Bloomberg
Като цяло сумите, които отделят страните от Г-20 в периода от 2015 до 2019 година за директната подкрепа за въглищата, петрола и природния газ, както и за мощностите, горящи изкопаеми горива, възлиза на общо 3,3 трилиона долара. През 2015 година субсидиите за тези индустрии възлизаха на 706 млрд. долара, а през 2019 година - 636 млрд. долара, тоест спад от около 10%.
Най-съществена е подкрепата, която оказва Саудитска Арабия, макар и страната да намалява наполовина субсидиите за изкопаемите горива. В същото време обаче САЩ и Канада са увеличили средствата, които правителството отпуска за индустрията. В рамките на ЕС Германия орязва парите със 17%, но в същото време Франция ги увеличава с 40%.
Русия и Китай също увеличават средствата, които отпускат за изкопаемите горива - с по 4%, показват още данните на Bloomberg, базирани на съотношението размер на субсидията спрямо човек от населението.
Субсидирането на цената на енергията за потребителите също е от ключово значение за позеленяването, защото евтината енергия не се пести - нито, когато става въпрос за електроенергията в дома, нито, когато става въпрос за горивото в автомобила. Когато бензинът е евтин, шофьорите имат по-малко стимули да преминат на електромобили.
Декарбонизацията ще бъде много труден процес, но не и невъзможен, пише още Bloomberg. Изчисления на анализаторите на агенцията показват, че през следващите тридесет години за изпълнение на климатичните цели трябва да се вложат между 92 трилиона и 173 трилиона долара. А всеки долар, вложен в различни от въглеродната неутралност посоки, ще направят реализацията на идеята още по-сложна.