За да разберем защо толкова много стоки, от кенчето за бира до електрическата кола, вероятно ще поскъпнат, трябва да обърнем внимание на преговорите за доставка на алуминий в Япония, пише Масуми Суга за Bloomberg.
Производителите на леки метали все по-често притискат своите клиенти от Япония в преговорите за ценообразуването на продуктите, тъй като търсенето се покачва на фона на затягащия се глобален пазар, движен от икономики, възстановяващи се от пандемията от коронавирус.
Японските купувачи са съгласни да плащат премия от 185 долара за тон за доставка през следващото тримесечие, тъй като търсенето нараства, докато производството изостава с оборотите.
При преговорите между снабдител и клиент обикновено първият стартира с най-висока оферта, след което постепенно цената бива понижена. Тъй като в момента пазарът е стеснен продавачите предприемат обърнат подход, притискайки своите клиенти да купуват на първоначално определените цени, казват източници.
„Японските купувачи трябваше да приемат по-високата премия, за да си осигурят достатъчно доставки, защото в противен случай товарът ще бъде пренасочен към други страни“, посочва Такеши Ирисава, анализатор в Tachibana Securities Co.
Това, което се случва в Япония, е от значение и за останалия свят. Страната е най-големият вносител на алуминий в Азия. По-високите разходи могат да бъдат прехвърлени няколко месеца по-късно на потребителите, в това число и на автомобилните производители, изтъква Ирисава.
Смяната на тона в преговорите между доставчици и клиенти се случва на фона на поскъпването на редица суровини – от въглищата до стъклото и стоманата. Главният изпълнителен директор на Alcoa Corp. заявява, че търсенето на алуминий през миналия месец е скочило значително и ще продължава да расте „много бързо" в Китай и в останалия свят.
Доставките на алуминий за Япония нарастват с 12% през април, като това е третият пореден месец на растеж на годишна база, подкрепен от възстановяването на автомобилния пазар.
Япония увеличава вноса на суровината, след като местните производители напускат бизнеса заради високите разходи за електроенергия, предизвикани от ценовите шокове при петрола през 70-те години на миналия век. Автомобилната индустрия е най-големият вносител на алуминий в страната. Металът се използва още при разработването на продукти като дограми и самолети.
Последните преговори в Япония са в пълен контраст с тези преди година, когато търсенето на алуминий по време на пандемията пресъхна, което накара продавачите да понижат премиите до най-ниските нива за последните три години.
С възстановяването на икономиките, особено в Китай, премиите за доставка на алуминий бързо се възстановиха, отчитайки двуцифрено увеличение през последните четири тримесечия.