През последните дни все повече анализатори виждат логиката в притесненията на Саудитска Арабия по отношение на възстановяването на търсенето на петрол.
В началото на януари лидерът на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) обяви изненадващо намаляване на добива в размер на 1 милион барела на ден за февруари и март. Партньорът на Рияд в по-широкия алианс ОПЕК+ Русия, обяви, че ще се придържа към леко увеличение в добива през въпросните два месеца, пише Bloomberg.
Когато саудитският министър на енергетиката принц Абдулазиз Бин Салман взе едностранно решение за намаляване на производството, той се позова на опасенията, че възстановяването на търсенето на петрол не е толкова силно, колкото се е очаквало. И изглежда, че в крайна сметка това се оказва един разумен ход.
Въпреки че студеното време в Северна Азия засили търсенето на горива за отопление, се откриват тревожни признаци, че възстановяването на търсенето на транспортно гориво не само е спряло, но всъщност отново е започнало да се свива в някои ключови области.
Появата на ново огнище на коронавирус в Северен Китай доведе до налагане на редица ограничения в много населени места, което притисна търсенето на гориво, докато китайските власти се подготвят за масовите вътрешни миграции около празниците, свързани с китайската Нова година.
През последната седмица на януари броят на излитащите самолети от китайските летища се понижава с около 50 на сто от средното ниво през декември, сочи проучване на Bloomberg NEF.
И това оказва влияние върху броя на глобалните полети. Търговските полети в световен мащаб се свиват до по-малко от 60% от нивата за 2019 г., притискани не само от китайските ограничения, но и от по-строгите мерки, въведени от Великобритания, и блокадите, възприети в други части на Европа.
Засегнат е не само въздушния транспорт. Използването на лични автомобили също спада в някои от големите градове по света, което хвърля сянка върху перспективите на ОПЕК.
Натоварването на трафика по улиците в Пекин се е понижило през последните седмици спрямо средните нива за 2019 г. Въпреки че не се очаква нивата на трафика да се понижат до дъното, отчетено през февруари 2020 г., когато беше въведена първата блокада, спадът е достатъчно голям, за да предизвика тревога сред петролните производители.
Мащабните ваксинации, свързани с коронавируса, върнаха оптимизма на петролните пазари в края на миналата година. Но физическите пазари, където петролът се търгува с незабавна доставка, изостават от фючърсните.