Търговците на петрол се затрудняват да намерят достатъчно кораби, автомотриси, пещери и тръбопроводи, където да съхраняват горивото, тъй като по-традиционните складови съоръжения са запълнени на фона на изобилното предлагане и рязко спадащото търсене заради кризата с коронавируса, информира Ройтерс.
През последните дни бяха резервирани десетки петролни танкери за складирането на най-малко 30 милиона барела самолетно гориво, бензин и дизел в т. нар. плаващи хранилища, понеже наземните резервоари са пълни или вече запазени, сочат данни от бранша.
Това количество е в допълнение към около 130 милиона барела суров петрол, които вече са на "плаващо" съхранение, посочват източници от търговските и транспортните среди.
Трудно е да се измери общият складов капацитет в света, но са все по-очевидни признаците, че се достига лимитът. Нарастващото съхранение по вода е един такъв индикатор, тъй като е по-скъпият вариант от наземния и изпълнението му може да е технически сложно, отбелязва Ройтерс.
Производители, рафинерии и търговци прибягват и до по-необичайни тактики, като складиране на суров петрол и гориво в автомотриси в североизточната част на САЩ или пък в неизползвани тръбопроводи.
Съединените щати разполагат с малко пространство за съхранение на рафинирани продукти в района от Средната част на крайбрежието на Атлантическия океан до Югоизтока и по крайбрежието на залива, казва Ърни Бърсамян, изпълнителен директор на Tank Tiger, клирингова къща за съхранение в терминали в САЩ.
Но той пояснява, че по-предпочитаните места за съхранение на продукти, като дълбоководни пристанища в Ню Йорк Харбър и Хюстън, които са близо до центровете, вече са запълнени.
„Големите пристанища, в които вкараш кораб и изпразваш всичко, всичко това изчезна. Това, което имаме, са тенджери и тигани“, казва той.
В Съединените щати резервоарите за съхранение на сушата са резервирани предимно за местни рафинерии, които използват железопътни вагони за съхранение на суров петрол, както и на бензин и дизел.
„Дори автомотрисите ще се препълнят с продукти", твърди американски брокер, поискал да остане анонимен.
В хъбовете с малко място, като този в Чикаго, операторите могат да начисляват премиум цена и по-дълъг лизинг. Те изискват плащане за 24-36 месеца, а не по-обичайните 12 месеца, според двама брокери на рафинирани продукти.