За първи път в историята паладият достигна цена от 1600 долара за тройунция, като едва ли възходящият тренд ще бъде ограничен на фона на затягането на световните доставки, съобщава Bloomberg.
Цената на метала, използван главно в катализаторите на бензиновите автомобили, почти се е удвоила спрямо най-ниските си нива от август миналата година. Търсенето остава стабилно, тъй като производителите се опитват да се сдобият с паладий, за да посрещнат по-строгите мерки за контрол на вредните емисии. Освен всичко друго високото търсене е факт дори и на фона на забавянето на продажбите на автомобили на ключови пазари.
Очакванията са за осма поредна година да е налице дефицит при предлагането на паладий. В този контекст и спекулантите се завърнаха, а неотдавнашното изтегляне на почти 863 хил. автомобила от Fiat Chrysler Automobiles заради нарушаване на стандартите на САЩ може да стимулира още повече търсенето.
Сериозното поскъпване на метала дори предизвикава дебат за това дали автомобилостроителите могат да преминат към използването на по-евтин материал, за да контролират разходите си.
„Оставаме бичи настроени за цената на паладия, тъй като на физическия пазар предлагането е доста затегнато и ще са необходими години, за да се намери заместител“, смятат анализаторите от Citigroup.
Паладият поскъпна с 1,4% на борсата в Лондон до цена от 1601,52 долара за тройунция. От Bank of America Merrill Lynch по-рано този месец повишиха средната си прогноза за 2019 г. до 1800 долара за тройунция, което предполага, че цените могат да нараснат до 2000 долара за тройунция.
Паладият е рядък метал, произвеждан предимно в две страни, така че може да не е възможно производителността да се увеличи веднага. Повече от 80% от паладия идват като вторичен продукт от добива на никел в Русия и от добива на платина в Южна Африка, така че доставките зависят от нивото на добив и инвестициите в други минерали.