IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво означава за световната икономика цена на петрола от сто долара за барел?

Тя ще се отрази по-слабо на глобалния растеж, отколкото през 2011 г., сочи изследване на Bloomberg Economics

16:12 | 30.09.18 г. 16
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Растящите цени на петрола водят до прогнози за връщане на цената от сто долара за барел за първи път от 2014 г., което би създало както победители, така и губещи в световната икономика.

Износителите на черното злато ще се радват на по-големи приходи, които ще подкрепят компаниите и държавните хазни. За сметка на това страните потребителки на петрол ще увеличат разходите си, което може да раздуе инфлацията и да засегне търсенето.

Добрата новина е, че според изследване на Bloomberg Economics цена на петрола от сто долара за барел ще се отрази по-слабо на глобалния растеж през 2018 г., отколкото след ръста през 2011 г. Причината отчасти е, че икономиките разчитат в по-малка степен на енергията, а шистовата революция смекчава последиците за САЩ.

В крайна сметка много зависи от причината за ръста на цените. Сътресение на фона на ограничено предлагане е нещо негативно, но ако сътресението се дължи на силно търсене, то просто отразява стабилен растеж. В момента действат и двете сили, като тласкат цената на петрола сорт Брент нагоре с около 22% от началото на годината.

Какво означава това за глобалния растеж?

По-високите цени на петрола ще засегнат доходите на домакинствата и разходите на потребителите, но въздействието ще е различно. Европа е уязвима, тъй като много страни в региона са вносителки на петрол. Китай е най-големият вносител на петрол и може да очаква повишаване на инфлацията.

Трябва да се вземат предвид и сезонни последици с приближаването на зимата в Северното полукълбо. Потребителите може да променят енергийните източници, за да намалят разходите, например като прибегнат до биогорива или природен газ, въпреки че това няма да стане бързо. Индонезия вече предприе мерки, за да стимулира потреблението на биогорива и да ограничи зависимостта на икономиката си от вносните горива.

Според икономисти глобалният растеж може да пострада само при трайно запазване на цената на петрола на ниво над сто долара за барел. Ръстът на цената на долара тази година обаче не помага, тъй като цената на суровия петрол се определя в щатската валута.

Как може световната икономика да се справи с петрол на цена от сто долара?

Bloomberg Economics установява, че сто долара за барел повече ще навреди, отколкото ще помогне на глобалния растеж. Но има значителни различия между световната икономика днес и тази през 2011 г.

„Шистовата революция, по-ниският енергиен интензитет и по-високите общи ценови равнища означават, че въздействието ще е по-малко, отколкото преди“, заявиха икономисти начело с Джейми Мъри в публикуван неотдавна доклад. „Цената за барел ще трябва да стане много по-висока, преди глобалният растеж да пострада“, допълват те.
Как ще въздействат на пазара Иран и Тръмп?

Геополитиката остава голяма неизвестна. Възобновените американски санкции върху Иран вече свиват петролния износ на близкоизточната страна. Въпреки че президентът Доналд Тръмп притиска Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) да увеличи добива, възможностите за допълнителен добив са ограничени. Освен това доставките от страни като Венецуела, Либия и Нигерия бяха засегнати от срива на икономиката им и безредиците. Все пак анализатори от Goldman Sacks прогнозират, че прагът от сто долара няма да бъде преминат.

Кой печели от по-високите цени на петрола?

Повечето от най-големите страни производителки на петрол са нововъзникващи икономики. Саудитска Арабия е начело с нетен добив на петрол, който се равнява на близо 21% от брутния вътрешен продукт към 2016 г. Това е над два пъти повече, отколкото в Русия, която е следващата сред 15-те големи нововъзникващи пазари, подредени от Bloomberg Economics.

Сред другите победители може да са Нигерия и Колумбия. Повишаването на приходите ще помогне за закърпване на бюджетите и дефицитите по текущите сметки, като позволи на правителствата да повишат разходите, които ще стимулират инвестициите.

Кой губи?

Индия, Китай, Тайван, Чили, Турция, Египет и Украйна са сред страните, които ще бъдат засегнати. По-високите разходи за петрол ще подложат на натиск текущите сметки и ще направят икономиките по-уязвими към растящите лихвени проценти в САЩ. Bloomberg Economics подрежда нововъзникващите пазари според уязвимостта им към промени в цените на петрола, американските лихвени проценти и протекционизма.

Един от най-големите победители може да се озове от губещата страна. Гуверньорът на Норвежката централна банка Ойстен Олсен предупреди, че най-големият производител на петрол в Западна Европа може да има проблеми, ако индустрията не съсредоточи вниманието си върху контролирането на разходите.

Последна актуализация: 13:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

12
rate up comment 4 rate down comment 2
zelka007
преди 6 години
хммм ... това е борсовата цена на лития за 5 годишен период :https://markets.businessinsider.com/stocks/lithium-stockако цъкнеш за период 5 години , ще видиш че има пик в цената и сериозен спад после от началото на годината. А турболенцията започва от обявяването на Тесла , че ще използва литиеви батерии за масово произвеждани електрически автомобили преди 5-6 години - цъкаш 10 годишен период . Ако преди 5 години е имало около 15 производители на литий , сега към днешна дата са над 100 и продължават да се множат . Може би Бойчо и Аспарух са прави от публикацията от миналата седмица все пак ? В интерес на истината има 3 борсови цени : една за Южна Америка , една за Северна Америка и една за Китай . Я хвърли едно око тука , мисля че дават обяснение за скока на цената и последвалото падане :https://***.fool.com/investing/2018/03/06/why-the-big-3-lithium-stocks-are-down-16-to-26-in.aspxА тези Rio Tinto за какво ги редиш постоянно с литий не знам , като те не са дори в топ 10 на производителите на литий ? По принцип са много сериозна добивна компания , но не за литий ...https://***.miningglobal.com/top10/top-10-lithium-producers#Така че литий има и то достатъчно ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 19 rate down comment 2
Стоян Петров
преди 6 години
Никой не иска да налага електромобила административно. Разбираме, че Норвегия може да си го позволи, но Бангладеш а даже Бразилия не. Въпроса е ще стане ли той толкова евтин, че по естествен(конкурентен) начин да замени този с ДВГ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 10 rate down comment 16
studioaa
преди 6 години
Нито едно от твърденията ти не е вярно. Електромобила не може да замени двигателя с вътрешно горене никога. Друга технология вероятно може, но тя може би не е известна на хората още. Всеки, който опита да забранява двигателите с вътрешно горене ще бъде свален моментално от власт и ще бъде изгонен с камъни от побеснелите тълпи. Левите леберали скоро ще паднат от власт навсякъде в Европа и САЩ, а тяхната опозизиция не подкрепя зелените технологии включително електромобилите. Хора като Матео Салвини, Найджъл Фараж и Александър Гауланд ще премахнат всички забрани, които лявото налага върху петрола и природния газ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 12 rate down comment 8
bgMan
преди 6 години
1. Скоро електромобила ще бъде задължителен поне за градска среда.2. Наистина ще е революция, обаче административно предизвикана чрез множество нови правила и закони.3. Електромобили НЕ означава само с батерии, че да дъвчете все една и съща пролетарска дъвка за пустия му литий. Засега най-вероятния сценарии е горивна клетка, обаче се търси евтин вариант без отделяне на въглероден двуокис при горене, т.е. друг вид химична реакция без никакъв замърсител.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 10 rate down comment 23
studioaa
преди 6 години
Електромобилите са първия тип автомобил изобретен някога, десетилетия преди бензиновите и особено преди дизеловите двигатели. Те никога не успяват да се наложат масово, защото са тотално неконкурентни на двигателите и с вътрешно горене както и на всеки друг вид двигател включително и на водородните такива. Дори създателят на литиево-йонната батерия не вярва в бъдещето на електромобила, но разбира се левите лунатици от еврокомисията не спират с лъжите за това как електромобила щял да бъде някаква си революция...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 11 rate down comment 8
meto76
преди 6 години
Защо литият няма да има съдбата на петролаhttp://meto76.blog.bg/technology/2009/09/05/zashto-litiiat-niama-da-ima-sydbata-na-petrola.391634
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 15 rate down comment 25
studioaa
преди 6 години
Литият ще поскъпне още повече от петрола, а това значи фалит на тесла и крах на цялия сектор с електромобилите. Тесла скоро ще струва 0$ за акция.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 21 rate down comment 16
meto76
преди 6 години
Цена от 100 долара означава бум за електромобилите и светло бъдеще за Тесла.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 13 rate down comment 13
majnata
преди 6 години
Виж си резултата в кошницата , крейзи ... само ти си правият , а останалите 7 не ... как ти се струва ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 22 rate down comment 8
Стоян Петров
преди 6 години
Сто долара за барел означават, че световната икономика все още е в растеж след което вероятно ще има низходяща фаза и съответно по-ниски цени на петрола. Надявам се това да не е световна криза, но каквото дойде. Между другото никой не казва, че 100 долара сега не са 100 долара от преди 5 години. По покупателна способност те са не повече от 75 от тези през 2012 година.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още