Ако смятате, че нарастващите цени на вредните емисии от изкопаеми горива в Европа ще се отразят на търсенето на въглища, помислете пак.
Най-високите цени за въглеродните кредити от десетилетие насам увеличиха и цената на природния газ, с което обезкуражиха електроцентралите да се разделят с въглищата. В резултат на това търсенето на най-мръсното изкопаемо гориво остава високо на континента, който прави най-много, за да изчисти икономиката си, посочва Bloomberg в свой материал.
Във вторник въглищата достигнаха до най-високата си цена от пет години насам.
Фючърсите върху газта ще трябва да поевтинеят с над 20% преди захранваните с въглища електроцентрали да станат нерентабилни на базата на сегашните пазарни цени за гориво и електричество. Това посочва Георги Славов, ръководител на изследователския отдел на брокерската компания Marex Spectron.
„Това е много малко вероятно“ да се случи най-малкото до ноември, посочва Славов.
Цената на въглищата с доставка в Европа през следващата година се очаква да премине прага от 100 долара за тон за първи път от половин десетилетие насам, увеличавайки разходите за електричество на континента. Тази цена вече е премината за договорите с по-скорошно изпълнение.
Търсенето на въглища в Китай и Индия привлича към двете страни доставки, които иначе биха се озовали в централи в Европа – от Холандия до Германия. Холандските контракти за покупка на въглища за следващата година се възстановиха от загубите си от началото на 2018 г., нараствайки с 13%.
Захранваните с газ производители на електричество, китайските вносители на втечнен природен газ, както и местата за съхранение в континенталната част на Европа се съревновават за едни и същи партиди, подхранвайки ралито на по-чистото гориво. Просто няма достатъчно излишна суровина, която да позволи отказа от въглища.
Китайският внос на въглища достигна 29 млн. тона през юли – най-високото ниво от 2014 г. насам, като междувременно производството на електроенергия в страната отбеляза рекорд от 640,02 млрд. киловат/часа.
Вносът на въглища в световен мащаб ще достигне рекордните 1,01 млрд. тона през тази година, задминавайки стойностите от 2013 г., които бяха малко под 1 млрд. тона, посочва Гийом Пере, основател и директор на базираната в Лондон изследователска компания Perret Associates Ltd.
„Пазарът на въглища е изправен пред структурен недостиг“ на инвестиции, включително по отношение на мини и логистика, посочва още Пере.