Руснаците са започнали да консумират с 20% повече кафе, което води до удвоен внос на кафеени зърна. Според Федералната митническа служба (ФТС) вносът на сурово кафе арабика за седемте месеца на годината е нараснал с 66% в сравнение със същия период на миналата година, а на сорта робуста — с 32%, информира „Известия“.
Това е свързано не само с ръст на консумацията, но и с разрастването на модела на потребление на кафе, развит в Европа и САЩ.
Въпреки че чаят остава по-популярната напитка, до седем години ситуацията ще се промени, очакват експерти.
От януари до юли 2017 г. са внесени 64,4 хил. т зелено кафе арабика на стойност над 213 млн. долара и 57 хил. т робуста за 133 млн. долара.
С 13–17% е нараснал и вносът на печено кафе от двата вида. Основните страни вносителки остават Бразилия, Етиопия, Колумбия и Хондурас. С 8% са намалели доставките на чай и с 20% на цикория, която се използва за безкофеинов заместител на кафето.
"Средно руснаците вече пият с 20% повече кафе", казва Рамаз Чантурия, генерален директор на асоциацията „Росчайкофе“.
Търсенето постоянно расте. Годишно на човек се пада потребление от 800 г, но все още изоставаме от други страни.
За сравнение, в Германия на глава от населението се падат 5 кг, а във Финландия 11 кг, коментира експертът.
Руският пазар има накъде да расте, потребителите биха могли да пият в пъти повече кафе, което не е скъпа напитка, отбелязва той.
Почти 80% от кафето на зърна се преработва в страната, а от разтворимата напитка - около 60%.
Рамаз Чантурия предполага, че при благоприятни икономически условия средният обем на потреблението на човек в Русия може да нарасне 7,5 пъти и достигне 6 кг.
За развитието на кафеената култура допринася и навлизането на чуждестранните вериги, фокусирани върху напитката.
"За много руснаци кафето вече е fashion-продукт", отбелязва Рамаз Чантурия.
Вносът на кафе е нараснал не толкова заради силното търсене, но и заради понижените митнически такси миналата година, смята Денис Никитас, член на съвета на Гилдията на маркетолозите.
Благодарение на това са се увеличили малките производители, които купуват кафето насипно в торби, след което го пекат и опаковат за продажба. Той очаква през зимата ръст на търсенето.
Той припомня наличието на индекса „Кафе с мляко“, който отразява нивото на икономическа увереност и показва, че продукти като кафе, мляко, бутилирана вода и шоколад са най-обикновени „радости“ за руснаците. Колкото е по-висок този показател, толкова по-уверени се чувстват потребителите. През зимата индексът традиционно расте, показвайки, колко са важни за руснаците топлината и комфортът, добавя Денис Никитас.
От „Известия“ припомнят, че през 2017 г. захарта, плодовете, зеленчуците, чаят и кафето за първи път бяха включени в експериментална оценка на руската Централна банка за измерване на инфлационните настроения.