Глобалните петролни компании Chevron и Royal Dutch Shell ще обявят на търг малки рафинерии, опитвайки се да намалят активите си с по-ниски маржове заради срива на цените на суровия петрол, коментира Bloomberg.
Chevron, втората най-голяма американска петролна компания, се опитва да предизвика интерес към рафинерията и бензиностанциите си в Бърнаби, Британска Колумбия, каза компанията за Ройтерс. Shell пък търси купувачи за рафинерията си в Мартинез, Калифорния, спорделят двама източници за Ройтерс. Засега от компанията отказват коментар.
Двете компании, заедно с колегите си Exxon Mobil и BP, са продавали по над един милиона барела на ден от американския си рафиниращ капацитет през последните три години, сочат данни на консултантската компания Stratas Advisors.
Петте най-големи петролни компании в света заедно все още имат достатъчно капацитет в САЩ, за да рафинират по около 4,7 млн. барела на ден.
Маржовете на печалба от рафиниране спадат от върховете си през 2015 г., а опасенията са, че докато цените на петрола се възстановяват от двегодишния си спад, рафинериите ще бъдат притиснати, тъй като петролът поскъпва, но цените на горивата не поддържат същия темп. Продажбата на рафинериите, докато маржовете все още са относително високи, позволява на големите компании да излязат без да бъдат ударени балансите им.
Chevron казва още за Ройтерс, че е спряла Rothschild & Co да продаде 75-процентовия си дял от рафинерия в Южна Африка. Петият най-голям петролен производител в света – базираната в Париж Total, пък е успяла да спре Lazard да продаде 50-процентовия си дял от единствената ѝ американска рафинерия, но не е успяла да гарантира желаната цена, твърдят източници.
Рафинирането остана печеливш сектор по време на двугодишния срив на цената на петрола, така че тези заводи могат да получат сравнително по-висока цена от активите за проучвания и производство. Chevron и Shell имат най-високите парични дефицити, казва Лайл Бринкер, директор на капиталовите проучвания в IHS Energy, и затова имат най-голяма мотивация да продават.
Двете компании инвестират в други области на бизнеса си. Shell даде 53 млрд. долара, за да купи BG Group по-рано тази година, а Chevron усилено влага средства за големи проекти с втечнен природен газ.
„Те са много по-закъсали за пари и ускоряват продажбата на активи, за които ще получат доста добри цени“, казва Бринкър. „Голяма част от продажбата на активи, които големите играчи продават, са в обработването и транспорта на петрол, тъй като това се търси от частните фондове заради по-стабилния паричен поток“.
Тези активи може да се окажат по-подходящи за по-малките купувачи, които се фокусират върху определени региони, като Западния бряг на Северна Америка, или за компании, които се фокусират върху глобално съхранение и търговия, а не върху производството на петрол.