fallback

Цената на алуминия се повиши до 18-месечен връх

От началото на годината цената на метала е скочила с 23%

16:03 | 27.08.14 г.
Автор - снимка
Създател

Цената на алуминия продължава да расте и във вторник се изкачи до най-високото си ниво от февруари 2013 година насам, достигайки 2106 долара за тон.

Особено в автомобилната индустрия производителите залагат все повече на този лек материал, който освен всичко друго се отразява положително и на разхода на гориво. Но също така и в областта на електротехниката алуминият се използва масово заради добрата си проводимост.

Въпреки че цената на алуминия се повишава значително в продължение на няколко седмици, добрите американски данни за поръчките на стоки с дълготрайна употреба придадоха на цената допълнителен тласък, смята анализаторът Оле Хансен от Saxo Bank, цитиран от Wall Street Journal. 

В понеделник цената нарасна с 22,6% - най-голямото увеличение от 1992 г. насам. Ръстът се дължи почти изцяло на поръчките в сектора на самолетите, където алуминият е основен компонент в производството.

Тъй като поръчките от страна на производителите на самолети като Boeing ще бъдат обработвани едва през следващите месеци и години, търсенето на алуминий се очаква да остане високо, казва Хансен. В момента цената за един тон алуминий е в близост до психологическата граница от 2100 долара, докато през януари бе едва около 1700 долара за тон. Така от началото на годината цената е скочила с 23 процента.

Освен в производството на самолети, алуминият е от все по-голяма важност и за производителите на автомобили. Производителите на превозни средства залагат все повече на значително по-лекия от стоманата материал за производството на каросерии. Така например Ford преустанови временно преди седмица производството на своя пикап F-150, за да прехвърли автомобила на алуминиеви каросерии. Очаква се стартът на производството на новото 13-то поколение на бестселъра на Ford да започне след около два месеца. Чрез преобразуването се очаква теглото на автомобила да се намали с до 350 килограма, твърди Джо Хинрич, вицепрезидент на Ford, отговарящ за Северна и Южна Америка.

За Ford преминаването към производство с алуминий е огромна крачка, защото досега в бранша с този метал са били изработвани каросериите само на два луксозни модела. Но освен намаляването на теглото, този метал носи и недостатъци. Освен по-високата си цена (един тон стомана струва само около 420 долара), трябва да се има предвид и по-трудната обработка на алуминия, поради което са нужни значителни корекции в производствената практика.

Ето защо не е чудно, че производителите на алуминий си потриват ръцете. Така например най-големият производител в света Rusal обяви, че през първото полугодие на 2014 г. отново успява да излезе на печалба. За второто полугодие компанията очаква „нов ръст на маржовете и печалбата“.

Към момента се очаква търсенето да се увеличава годишно с около 5 на сто. Ето защо вероятно скоро ще станем свидетели на поредния скок на цената, заключава WSJ.   

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:42 | 20.08.22 г.
fallback