Коментаторът посочи, че едва 3 млн. барела на ден, или 3,3% от общото световно потребление на петрол, са преминавали през 2012 г. през ключовите транспортни връзки, контролирани от египетското правителство – Суецкия канал и Суецко-средиземноморския петролопровод. Политическата нестабилност, която обхвана африканската страна, засили опасенията за ограничаване на петролните доставки от Близкия Изток към Европа и САЩ.
"Това са много малки количества на фона на световното потребление от около 90 млн. дневно сега. Освен това дори да бъде затворен Суецкия канал, през него преминава само 7% от морската търговия с нефт, като съществува и алтернативен път покрай нос Добра Надежда. Разбира се, това ще доведе до оскъпяване на транзита и ще забави пътя на един танкер средно с 15 дни до Европа и 8-10 дни до САЩ. Това неминуемо ще доведе до повишение на цените на световните пазари, но за реален недостиг не може да говорим", отбеляза експертът.
Според него по-зависима от евентуално разрастване на кризата в Египет е Европа, която внася целия си катарски втечнен газ през Суецкия канал. "Доставките през Суецкия канал представляват около 10% от целия европейски внос на газ и 13 на сто от световната търговия с втечнен газ. При затваряне на канала, цената на газа в Испания, Франция и Англия, които внасят катарско синьо гориво, ще се повиши значително“, коментира още той.
По думите на енергийния консултант забяването на стимулите от страна на щатския Федерален резерв ще има негативен ефект върху търсенето на петрол, което от своя страна може да понижи леко цените. "Важно е и да се отбележи, че повече ликвидност на финансовите пазари в САЩ означава и засилена търговия с петролни фючърси. Броят на спекулантите на пазара през последните 10 години значително нарасна, изпреварвайки хеджорите в търсенето на фючърсни контракти.
Спекулантите обикновено залагат за покачване на цената на петрола и така създават едно самоизпълващо се пожелание. Когато залозите за покачване на цената надхвърлят тези за понижение цената, реално тя се повишава и на спот пазара. Затова и може да се направи дългата връзка, че забавянето в изкупуването на некачествени ипотечни кредити от Фед ще има негативен ефект върху търговията с петрол и от там цените могат леко да спаднат. Едва ли ефектът ще е особено чувствителен, тъй като други фактори като геополитическия риск в момента оказват по-силно влияние върху цените", посочи още Мартин Владимиров.
преди 11 години Това е вярно но нищо не пречи на грамотните хора да се спасяват поединично.Има вече милиони конверсии на автомобили, продават се електрически мотопеди и велосипеди способни с 4-5 батерии като тези от UPS (по 25 лв. бр.) да изминават по над 35 километра на ден градско. Китайските се продават по около 1000 лв. с 1-2 години гаранция. Ако знаеш как да се отнасяш към батериите ще ги сменяш на 3 или 4 години. Смяната струва по днешни цени 100 лв. за 4 батерии. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Ако потребителите сменят поведението си и започнат да се качват на автомобили само в краен случай а през останалото време да ползват алтернативи като велосипед, мотопед, метро и др., консумацията ще спадне драстично и въобще няма да има нужда от такива нива на добив. Най-голямото потребление на петролни продукти е за придвижване на повечето от хората, живеещи по земята. Трябва да осъзнаем и да се нагласим че има по-евтини алтернативи за градско придвижване и близки дистанции но промяната в потребителските нагласи понякога е едно от най-трудните неща.Нека потреблението на петрол за транспорт на хора трайно да спадне с 50-75% та да видим дали няма да се сринат цените и въпреки всичко, което се случва в Близкия Изток и въпреки че няма голяма глобална световна рецесия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Идеята му била да не се купува земя. А как ще защитиш открита инфраструктура от тероризъм ?! Отговор на този въпрос няма.б) Има огромно лоби на нефта, което по всякакъв начин забавя въвеждането на каквато и да нова технология. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Считам че е възможно да падне трайно цената на петрола, но по малко по-други причини.1. Хората на Запад, а вече и на Изток използват все повече велосипеди, когато е възможно. Хем здравословно, хем евтино. Да не забравяме, че всеки мегаполис в абсолютния си център става все по недостъпен за коли или безбожно скъпо за шофиране и/или паркиране.2. Всеки бизнес се стреми да намаля разходите. По себе си виждам как наблягам на интернет комуникацията и изпращам документи по куриер. Преди постоянно джитках с колата, срещи за прищевки и т.н. Сега съм изключително стриктен с времето си, не толкова за разходите за нафта.3. Революция в транспорта скоро няма да има по две основни причини:а) Тероризъм - каквото и да измислите, веднага трябва да мислите как да го предпазите от терористична атака. Показателен е примера с идейната транспортна платформа на създателя на автомобилите Тесла. Хората щели да се движат по тунели с 1000 км. в час, За по-евтино, тунелите щели да бъдат на пилони. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Цена на петрола може да падне до $80 и по-ниско само ако световната икономика изпадне в рецесия и стрелбата в Близкия Изток секне или при някакъв революционно нов източник на енергия. Новите технологии за добив, за които г-н Експертов говори произвеждат петрол на много висока цена финансова и екологична. При цени под $80/барел много от тези находища ще станат нерентабили, ще бъдат затворени и предлагането ще падне. Напрежението в Близкия Изток винаги е помпало цените нагоре, а няма признаци за намаляване на това напрежение. И трето ако все пак цената на петрола падне фалиралите Западни правителства, в това число и нашето ще вдигнат акцизите и потребителите няма да усетим съществено намаление на цените на дребно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години А дано да се случи!!!Най-добрия начин това да се случи е хората да променят навиците си и ползват автомобилите си на минимум.В доста градове на запад имат великолепни велосипедни алеи и може да се види че са пълни с велосипедисти. Метрото е много добра алтернатива, защото е електропревоз. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Tazi statia e absolyutna izmislica i ne nujna. Nikoga niama da stane taz rabota.Ne viarvaite prosto sledete v budeshte cenata na drebno :-). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Според мен това няма да се случи, защото страните от ОПЕК просто ще намалят добива и търсенето и предлагането ще се уравновесят. По същия начин реагираха и в началото на кризата, когато цената му се срина. Това доведе и до инфлацията, която натисна възстановяването на икономиките. отговор Сигнализирай за неуместен коментар